Rudiš křísí punk

Praha – Nejnovější knihou Jaroslava Rudiše (Nebe pod Berlínem, Grandhotel) je román o poslední punkové generaci a o tom, co z ní po dvaceti letech zbylo. V knize se proplétá příběh české dívky Nancy a majitele baru Oleho ve východním Německu, kteří se poprvé setkali na legendárním plzeňském koncertě kapely Die Toten Hosen. Kniha Konec punku v Helsinkách vypráví o popraskaných vztazích, neustávající touze a míjení, o světě, který se tak rychle proměňuje, že jsme mu už dávno přestali rozumět.

Die Toten Hosen hráli a byl to ten nejlepší koncert, co jsem kdy zažila. Vepředu se to zvedlo a začalo pogo, jedno jestli německý nebo český pankáči, všichni pogovali společně, prostě freundschaft. A Campino po nás plival pivo a my plivali po něm, zapsala si do deníku Nancy, holka žijící v komunistické šedi malého města v Sudetech. Podobnou beznaděj zažívá někde na východě Německa i Ole.

"Nikdy jsem nebyl…

… pankáč, ale říkal jsem si, co se s tou mladou divokou generací stalo, jaké dneska vedou životy." /Jaroslav Rudiš/

Reportáž Martiny Čurdové (zdroj: ČT24)

Ole toho od života už moc nechce. Je mu čtyřicet, kouří, pije a večer stojí za pultem malého zaplivaného baru Helsinky, který je poslední oázou pro jeho staré kamarády, lásky i potrhlé štamgasty. Pronásledují ho zakouřené vzpomínky a oči mladé dívky, která svou soukromou revoluci v rytmu punkových písní zaznamenává do autentického deníku.

„Ten bar je meditativní, skutečně zakouřený a zaplivaný. Chodí do něj takoví ztroskotanci jako on. Ve městě kolem, které se proměňuje, je bio, šik a moderní, je posledním ostrůvkem autenticity,“ dodává Rudiš.

Jaroslav RUDIŠ: Za svou prvotinu Nebe pod Berlínem (2002) obdržel Cenu Jiřího Ortena. V roce 2006 vyšel jeho druhý román Grandhotel, který získal čtenářskou cenu Magnesia Litera za nejoblíbenější český román roku. Rudiš napsal rovněž scénář ke stejnojmenného filmu režiséra Davida Ondříčka (2006). Třetí román Potichu vyšel v listopadu roku 2007. Popularitu si získal také trilogií komiksů Alois Nebel s kresbami Jaromíra Švejdíka.