Recenze: Umění mlčet v Trickyho režii

Anglický triphoper Tricky má za sebou prozatím rušný život. Po neklidném dětství se podílel na formaci The Wild Bunch, ze které později vznikli slavní Massive Attack, experimentuje s reggae, rapem a elektronikou, fušuje do herectví a mimo jiné má v oblibě marihuanu. Kontroverzní postavička, jež svou největší slávu posbírala v devadesátých letech, navštívila v pondělí sál pražského Lucerna Music Baru. Ve vzduchu vonělo konopí a do tmy svítily jeho bílé tepláky. Kdo nezná legendárního Trickyho a přišel si všechny pověsti ověřit na vlastní oči, neví, co po včerejšku vyprávět dřív…

Devět studiových alb! Kdepak, Tricky není žádný stařec, ale evidentně nezahálel. Tím, že svoji kariéru táhne od roku 1995, si pojistil širokou generační oblibu, tudíž byl koš s odtržky od vstupenek u vchodu dozajista přeplněn. Jediné, co překvapilo, byly kovové zábrany před pódiem. Šlo o to, zabránit publiku v lezení na pódium, což se ale v příštích minutách stalo naprosto kontraproduktivní. Sám Tricky nechal fanoušky dobrovolně vylézt na kruhové pódium celkem dvakrát. Když ochranka vytahovala lidi přes železné hrazení, nejspíš jeho umístění litovala…

Šlachovitý rapper nevystupoval v České republice poprvé, diváci mohli jeho alternativní show shlédnout letos na festivalu Rock for People. Jeho slávu odstartovala především deska Maxinquaye pojmenovaná po jeho matce.

Doprovodná hudební sestava britského rappera byla spravedlivě vyvážená ženami i muži. Basu a elektrickou kytaru skvěle krotily dvě dámy, zatímco pánové se úpěnlivě věnovali bicím a „elektronickému pultíku“. Do počtu pak zbýval pouze Tricky s doprovodnou zpěvačkou. Těžko říct, zda nazvat zpěvačku jako „doprovodnou“, jelikož to byla ona, která téměř celý set odzpívala.

Tricky během koncertu hlavně zapaloval jednoho jointa od druhého, pohupoval se před bubeníkem, popíjel nebo předváděl úzké taneční kreace, ale ke zpěvu se příliš neměl. „To je normální, on na to kašle,“ pronesl s úsměvem místní fanoušek. Tenhle černoch si s ničím hlavu zrovna dvakrát neláme, takže pokud někoho namíchlo, že si přišel poslechnout Trickyho, ale z jeho hlasivek slyšel sotva pár tónů, mohl si trhnout nohou. Zpěvačka se postarala o hluchá místa a poctivě zpívala jeden song za druhým. Tricky působil úsměvným dojmem cimrmanovského pocestného, který se připletl někam, kde ani nemá co dělat.

Příznivci alternativního projevu už s Trickym zkušenosti měli, tudíž je jeho laxní přístup nemohl zaskočit. Naopak hlasitě tleskali, tančili a viseli mu na rtech ve chvílích, kdy se chopil mikrofonu. Po výše zmíněné párty na pódiu Britovi děkovali slézající fandové a potřásali si s ním rukou. Tricky působil vstřícně a ochotně, což většinu ostýchavců povzbudilo i k poplácání po ramenou.

Vizuální efekty skvěle dotvořily atmosféru. Zvlášť v momentech tmy, kdy sálem zářily pouze Trickyho bílé tepláky a tenisky z devadesátých let. Stačilo jen tančit, vykřiknout párkrát do mikrofonu, vyčoudit pár gramů marihuany a potlesk jak lavina byl na světě. Do hluboce zvláštní alternativní nálady zapadla i česká předkapela The Richie Success zpívající německy, jejichž repertoár skýtal především elektronické a kytarové výkřiky.

Chcete-li slyšet Trickyho hlas, pusťte si desku. Chcete-li nekonformní zážitek, choďte na koncerty.

• Tricky v LMB v Praze autor: Kristina Bílá, zdroj: Kristina Bílá http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/21/2087/208688.jpg
  • Adrian Thaws aka Tricky autor: Kristina Bílá, zdroj: Kristina Bílá http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/21/2087/208685.jpg