Světlo! „Slunce“ Svoboda a „měsíc“ Wilson

Praha – Práci dvou mimořádných tvůrců, kteří se proslavili svými magickými světelnými scénografiemi, přibližuje v pražském Muzeu Kampa výstava nazvaná Světlo! s podtitulem Light Up the Lights! Scénograf Josef Svoboda i americký režisér Robert Wilson s noblesou překračovali ve své tvorbě tehdy platné mentální i geografické hranice. „Výstavou chceme připomenout dva špičkové umělce, kteří při práci pro české divadlo současně zásadně ovlivnili divadlo světové,“ říká iniciátor projektu Pavel Smutný.

Výstava porovnává různé formy využití světla jako dramatického prvku, vizuální iluze a světelné hmoty ve Svobodových a Wilsonových scénografiích. „Jsou dvě součásti jedné velké divadelní pravdy, a to divadelní pravdy o prostoru a světle, která ve 20. století díky moderním technologiím a nové vizuální fantazii a poetismu přišla do divadla,“ upozorňuje Smutný.

Wilsonovy „divadelní pravdy“ si české publikum může v současné době užívat do sytosti. S operním souborem Národního divadla nastudoval Janáčkovu Káťu Kabanovou, s činoherním souborem Čapkovu Věc Makropulos. Premiéra hry 18. listopadu ve Stavovském divadle se Soňou Červenou v roli zázračně dlouhověké zpěvačky a fatální ženy Emilie Marty alias Eliny Makropulos patří k nejočekávanějším událostem letošní divadelní sezony.

Video Reportáž Petry Schubertové
video

Reportáž Petry Schubertové

Soňa Červená o Světle

„Společná výstava těchto dvou rozdílných, a přesto spřízněných vládců světla a protisvětla přesvědčí návštěvníky o tom, že umění světlonošů protíná hranici i zákony.“

2

Se způsobem Wilsonovy práce se lidé mohli seznámit také při jeho nedávné masterclass na Nové scéně. A ve stejnou dobu jako Muzeum Kampa zahájila výstavu spojenou s Wilsonem i Galerie Jiří Švestka. Do 22. ledna na ní představí třináct jeho videoprací spočívajících ve stylizovaných portrétech slavných herců, spisovatelů a dalších osobností.

Vládci světla a protisvětla

Podle Pavla Smutného si americký divadelník takovou pozornost určitě zaslouží. „Je jedním z největších současných divadelních režisérů a - musím použít slovo, které je inflační - je to génius. Zakladatelská osobnost moderního divadla i myslitel,“ domnívá se.

O nic menší význam připisuje i zesnulému scénografovi Josefu Svobodovi: „Když se dnes podíváme na obrazy nebo modely jeho scén, žasneme, co v 60. až 80. letech, v době ne bůhvíjak skvělé pro české umělce, tvořil. Jeho věci jsou dodnes nepřekonané.“ Osobnost Josefa Svobody připomene mimo jiné také v příštím roce dokument, který o něm natáčí jeho vnuk Jakub Hejna.

Výstava Světlo! je zajímavým srovnáním dvou výrazných autorských přístupů. „Zatímco Josef Svoboda pomocí světla vytvářel především příběhy a dramata, Robert Wilson jím maluje uhrančivé scénické obrazy,“ podotýká akademický architekt a scénograf Daniel Dvořák, který vytvořil koncepci výstavy. Jejím realizátorem je architekt Karel Kut.

Mezi nimi není…

… přímá souvislost. Svoboda nebyl Wilsonovým učitelem, Wilson se musel vyrovnávat se Svobodovou tvorbou, ale není jeho následníkem. Jsou jako koule. Jedna část je Svoboda - slunce. Byl odvážný, barevný, pracoval se světlem, se zrcadly, monumentálními schodišti, křišťálovými lustry, a nikdy to nebyl kýč. Ovládl barokní pohled na svět. Wilson je měsíc. Tlumený, minimalistický, tlumené vášně, kontrolované pohyby, ale ohromná vnitřní síla. /Pavel Smutný/

1

Vedle modelů, které návštěvníky vtáhnou do dokonalé divadelní iluze ze světel a stínů, nabídne výstava i kresby a skici obou tvůrců, barevné velkoplošné promítání a dvě dvd projekce. Chybět nebudou ani poprvé vystavované židle, které jsou vedle světel oblíbeným prvkem Wilsonových slavných scénografií. V případě Josefa Svobody výstava předvede jeho fantaskní jevištní návrhy pro Laternu magiku a připomene i jeho letošní nedožité devadesáté narozeniny. Světlo! zaplní Muzeum Kampa do 6. února.