Janáčkův festival představí světové premiéry

Brno – V rámci dvanáctidenního mezinárodního festivalu Janáček Brno 2010, který dnes začíná, bude uvedeno hned několik světových premiér. Letošní ročník festivalu je druhým v pořadí, letošním mottem je Janáček versus expresionismus. Základem festivalu jsou operní představení, jedním z nich je i Janáčkova opera Výlet pana Broučka do Měsíce, kterou s brněnským souborem nastudovala britská režisérka Pamela Howardová.

Osobnost významného skladatele Leoše Janáčka se stala inspirací pro vznik festivalu, jenž je koncipován jako bienále. V brněnském Janáčkově divadle zazní ve světové premiéře veselá opera o dvou dějstvích - Výlet pana Broučka do Měsíce - v původní verzi z roku 1917. Tedy z období, kdy Leoš Janáček ve svém libretu nepočítal s druhým dílem – s Výletem pana Broučka do 15. století.  Snový vesmírný příběh zámožného pana domácího ze Starého Města Matěje Broučka zpracovala renomovaná britská režisérka Pamela Howardová, jež pro inscenaci navrhla nejen scénu, ale i kostýmy.

Děj, v němž se Brouček v opileckém snu dostává na Měsíc, zasadila režisérka Howardová do Prahy roku 1920. „Je úžasný tím, že v Praze rozkvétal kosmopolitní svět, Češi patřili mezi vedoucí osobnosti moderního umění. Ve stejnou dobu však vznikala i buržoazie a často právě dobří lidé ze střední vrstvy byli chyceni mezi dva světy, jako například Matěj Brouček,“ nastiňuje děj opery Howardová. V pořadí pátá Janáčkova opera inspirovaná humoristickou prózou Svatopluka Čecha připomíná kabaret plný tanečních rytmů, Janáček si zde totiž doslova utahuje z valčíku.

Video Rozhovor s dramaturgem Festivalu Janáček Brno 2010 Jiřím Zahrádkou
video

Rozhovor s dramaturgem Festivalu Janáček Brno 2010 Jiřím Zahrádkou

Posláním a základní myšlenkou festivalu je zviditelnit město Brno na mapě Evropy podobným způsobem jako je tomu například ve spojení Mozart–Salzburg. Hlavní těžiště dramaturgie spočívá v uvedení díla Leoše Janáčka s důrazem na jevištní tvorbu.První letošní akcí festivalu je představení Helikon-Opery Moskva Věc Makropulos. Z pražského ND přijede Káťa Kabanová světového scénografa a režiséra Roberta Wilsona, z Essenu mohou návštěvníci vidět operu Lulu A. Berga. Operní domy přijedou v takzvané plné sestavě, tedy i včetně orchestrů. Součástí festivalu jsou mimo jiné i symfonické, komorní a alternativní koncerty nebo matiné v podobě klavírního koncertu přímo v pracovně Leoše Janáčka na jeho nástroji.

Brněnský festival nabídne od 16. do 28. listopadu více než 25 představení. Jedním z nich bude i Šárka, jejíž původní verzi uvede mladá brněnská režisérka Kristiana Belcrediová a která je rovněž světovou premiérou. Šárka byla Janáčkovým prvním operním dílem, o 30 let později ji přepracoval do dnes uváděné podoby. Podle pořadatelů se původní Šárka od té dnes uváděné dost liší, návštěvníci festivalu budou mít příležitost to porovnat. S běžně uváděnou verzí přijede Národní divadlo moravskoslezské, tu původní nastudovalo Národní divadlo Brno. Letošní ročník přehlídky organizátoři věnovali památce dirigenta Charlese Mackerrase. Letos zesnulý umělec byl velkým propagátorem Janáčkova díla. Více o programu festivalu se dozvíte zde.