Mezipatra vysokého a nízkého umění

Praha – Nejlepším celovečerním filmem festivalu Mezipatra, jenž se věnuje lidem s menšinovou sexuální orientací, byl zvolen baskický snímek 80 dní. Cenu za nejlepší krátkometrážní snímek udělila studentská porota izraelskému filmu Tom a festivalové publikum odhlasovalo diváckou cenu pro německý film Saša. Vyhlášením ocenění za nejlepší snímky skončil filmový festival v Praze, přehlídka filmů a výstav se nyní přesune do Ostravy, Plzně a Olomouce. Tématem letošních Mezipater je vysoké umění, podle pořadatelů má akce bořit stereotypy o homosexuálech, bisexuálech a lidech s nevyhraněnou sexuální orientací.

Film 80 dní natočili baskičtí režiséři Jon Garaňo a José Mari Goenaga. Zobrazuje přátelství dvou starších žen, které se znaly v době dospívání. Když se po padesáti letech znovu setkají, jejich vztah opět vzplane. „Film reflektuje tradiční hodnoty, otevírá a zkoumá nové rozměry lásky, vášně a přátelství. Příběh je vyprávěn pravdivě a lidsky, dotýká se univerzálních témat, přestože se odehrává v kulturně odlišných prostředích,“ stojí ve vyjádření mezinárodní poroty.

Porota zároveň udělila speciální uznání filmu Zabil jsem svou matku, debutu devatenáctiletého kanadského režiséra Xaviera Dolana. Obzvláště ocenila pozoruhodný výkon mladého filmaře. Film patřil k divácky nejúspěšnějším snímkům letošních Mezipater, všechny příchozí matky na něj navíc měly vstup zdarma. „Je to spíš gesto pro naše diváky, aby věděli, že můžou na Mezipatra přivést své rodiče, což v případě, že jsou to gayové nebo lesby, může být katalytické, pokud jim to ještě nesdělili,“ vysvětlil ředitel festivalu Aleš Rumpel. Režisér Xavier Dolan přivezl do Prahy i svůj druhý snímek Imaginární lásky, za který dostal čestné uznání festivalové poroty.

Cenu pro nejlepší krátkometrážní snímek získal izraelský film Tom režiséra Nimroda Šapira. Porota ocenila přesvědčivé herecké výkony, výbornou kameru a střih a především působivou práci s prostředím v kontrastu s vnitřním světem postav. Zároveň udělila speciální uznání snímku Posteloví kámoši amerického režiséra Pierra Stefanose „za nadhled a sympatickou ochotu jít až na hranici únosnosti“. Divácky nejoblíbenějším snímkem se stal německý film Saša, cenu na závěrečném ceremoniálu převzal režisér Dennis Todorović.

Největšími taháky letošního 11. ročníku festivalu jsou filmy Kvílení a Imaginární lásky, které po skončení festivalu vstoupí do českých kin. Festival Mezipatra začal 4. listopadu v Brně a poté se přesunul do Prahy. K vidění byl například střet drsných sportovců s fotbalisty v růžových trenkách, labutí jezero v pánském vydání ale i pohled do intimních třináctých komnat. „My jsme k tomu přistupovali trochu ironicky, takže kromě opravdového vysokého umění, v tom jak ho chápeme tradičně, jako je třeba Smrt v Benátkách, jsme dávali i filmy nízké,“ přibližuje program festivalu jeho ředitel Aleš Rumpel.

Mezipatra letos nabízejí 72 filmů. Kromě snímků jako A Single Man nebo I Love You Phillip Morris, které se už v českých kinech hrály, se na festivalu mohou čeští diváci poprvé blíže seznámit s tvorbou americké „pionýrky lesbického videoartu“ Barbary Hammerové nebo s dílem britského choreografa Matthewa Bourna, v jehož verzi slavného baletu Louskáček vystupují mužští tanečníci v baletních sukénkách.

Přehlídka Mezipatra nese podtitul queer a klade si za cíl osvobodit vnímání lidí od tradičního dělení sexuálních a genderových identit. Queer zahrnuje nejen gaye a lesby, ale i bisexuály, transgender lidi a nekonformní heterosexuály, kterým jsou tradiční kategorie těsné. Imaginární lásky uzavřou pražskou část festivalu. Filmy z Mezipater budou diváci moci ale vidět i v Ostravě, Plzni a Olomouci. Výběr z krátkých filmů prezentovaných na Mezipatrech 2010 můžete zhlédnout také na webu České televize.