Plakátová revoluce aneb Klidné Vánoce s OF

Praha – Plakáty a letáky, které visely snad na všech nárožích a dalších důležitých místech českých měst, tvořily nedílnou kulisu revolučních dní. Většina z nich byla ručně kreslená nebo malovaná, nicméně již několik dní po 17. listopadu byla pololegálně vytištěna řada plakátů ve velkých nákladech. Loni, při příležitosti 20. výročí revoluce, byla kolekce plakátů vystavena v Českých centrech, jejich digitální kopie byly rozmístěny po Praze. Letos je možné si originály patnácti nejvýraznějších plakátů prohlédnout v Hubu Praha.

S mnohými plakáty je spojen nějaký příběh, i když u některých zůstávají okolnosti jejich vzniku neznámé. Některé z nich dělali anonymní tvůrci, jiné zkušení výtvarníci, například Aleš Najbrt, Michal Cihlář, Jiří Votruba, Joska Skalník, Ivan Král nebo František Skála.

Fotograf Pavel Hořejší je autorem známého plakátu s Václavem Havlem. „Bylo to první sdělení veřejnosti, jak Havel vypadá,“ dodává Hořejší. Designér a grafik Pavel Štastný vytvořil logo Občanského fóra. „Byli nadšení, zejména proto, že vyjadřovalo příběh revoluce, která vznikala s úsměvem na rtech,“ říká.

Reportáž Maria Kubaše (zdroj: ČT24)

Plakáty sehrály důležitou roli v prvních porevolučních dnech. Byly jediným svobodným komunikačním kanálem, prostřednictvím něhož se veřejnost dovídala o aktuálním dění. „Důležité byly zejména pro distribuci mimo Prahu, do vesnic, malých měst. Tam sehrály klíčovou roli, protože revoluční plakát byl jedno z mála médií, které šířilo pravdu,“ upozorňuje autor výstavy Filip Blažek.

Hlavním distribučním uzlem se stala Výstavní síň Mánes, kde se většina plakátů připravovala a tiskla. „Snažil jsem se sebrat snad každý leták, který Mánesem prošel. Vzít jednu kopii, kterou jsem lepil na okna nebo na naše nástěnky,“ vzpomíná Blažek.

Revoluční plakáty jsou i v knize nazvané stejně jako výstava - Plakáty sametové revoluce. Vyšla v loňském roce v nakladatelství XYZ. Publikace obsahuje reprodukce čtyřiceti šesti plakátů. Okolnosti jejich vniku zachycují rozhovory se třinácti autory plakátů, kontext doplňují eseje teoretičky designu Ivy Knobloch Janákové a historika Jiřího Suka. Atmosféru listopadu a prosince 1989 připomínají snímky tří významných českých fotografů Tomkiho Němce, Karla Cudlína, Miloše Fikejze a Pavla Štechy, které zachycující proměnu šedých českých měst na obrovské pestré plakátovací plochy.

Knihu sestavil grafický designér Filip Blažek (je také kurátorem výstavy), který plakáty osobně shromáždil na konci roku 1989, kdy jako student pomáhal v pražské Výstavní síni Mánes, která se přes noc stala jedním z několika neformálních center odporu vůči totalitnímu režimu.

  • Plakáty sametové revoluce zdroj: studio.designiq.cz http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/9/863/86271.jpg
  • Plakát Michala Cihláře zdroj: Studio Designiq http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/22/2108/210742.jpg
  • Plakáty sametové revoluce / autor: Pavel Hořejší, foto: Martin Stollenwerk zdroj: Studio Designiq http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/22/2108/210741.jpg
  • Plakáty sametové revoluce / autor: Michael Rittstein, zdroj: Studio Designiq http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/22/2108/210745.jpg
  • Občanské fórum na plakátu sametové revoluce zdroj: Studio Designiq http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/22/2108/210740.jpg