Pětadvacet zářezů na holou pro Už jsme doma

Praha – Čtvrtstoletí své existence oslavila v pátek v pražském Divadle Archa koncertem nazvaným Pětadvacet na holou kapela Už jsme doma. Čtveřice muzikantů, kteří patří k oporám české nezávislé hudební scény, si jako hosta pozvala americkou avantgardní hudebnici Zeenu Parkinsovou s jejím nejnovějším uskupením. Koncert v Arše tak byl dalším setkáním s „rodinou“ avantgardní špičky, ke které je u nás i ve světě skupina Už jsme doma právem přiřazována.

V Divadle Archa nejprve představila hostující Zeena Parkinsová se svými spoluhráči v bezmála hodinovém úvodním bloku své pojetí alternativní hudby v podání tří harf, kytary, bicích a elektroniky. Pak už před natěšené publikum po delší přestávce předstoupili oslavenci.

Už jsme doma se v jen zpola zaplněném sálu představili „po česku“ v tanečním entrée v přestrojení za pět křepkých starců s mohutnými nakašírovanými bílými plnovousy, které se vyjímaly na jejich žlutých tričkách. Poté ovšem muzikanti rychle změnili žánr a nasadili k radosti natěšených posluchačů, jejichž většina jistě přišla na svět až dávno po vzniku kapely, své zběsilé tempo.

Koncert Pětadvacet na holou se konal v rámci festivalu Alternativa, jenž je pořádaný Unijazzem, který navázal na Jazzovou sekci. Ta svými Jazzovými dny a ostatní činností stála u zrodu české avantgardy, a tedy i u zrodu nezařaditelného fenoménu skupiny Už jsme doma.

Skupina, kterou brzy čeká jubilejní dvoutisící koncert, vznikla v roce 1985 v Teplicích. Hudba UJD v sobě spojuje vlivy počátků punku a avantgardního myšlení, je ovšem ovlivněna v mnoha ohledech i mimohudebními aspekty – a to především literaturou expresionismu a patafyziky. Texty skupiny bývají označovány za rockovou poezii. „Dvorním“ výtvarníkem kapely je Martin Velíšek, který je autorem návrhů plakátů a obalů desek a neodpustil si ani návštěvu koncertu v Divadle Archa. UJD spolupracuje také s divadlem, televizí a filmem, především loutkovým. Hudba k filmu Fimfárum byla nominována na Českého lva.