Kinematografie se nejspíše dočká nového zákona

Praha - Ministr kultury Jiří Besser chce, aby vznikl nový zákon o kinematografii. Předložit ho chce kabinetu v první polovně příštího roku. Vycházet má z koncepce rozvoje tohoto oboru, kterou dnes projednala vláda. Ta se dnes zabývala koncepcí podpory a rozvoje české kinematografie a strategie konkurenceschopnosti filmového průmyslu v letech 2011-2016. Ministerstvo kultury v těchto materiálech navrhuje způsoby financování fondu kinematografie a řeší problematiku digitalizace kin a starých filmů. Koncepce se věnuje také podpoře vývoje filmových děl.

Besser dnes připomněl, že koncepci kinematografie zdědil po svých předchůdcích, a rozporovali ji zástupci kinematografie i filmového průmyslu. Ministerstvo s nimi proto materiál znovu projednalo a předložilo ho vládě v nové podobě. „Pokládám spolu se svým týmem za nejlepší, aby byla tato koncepce přepsána do paragrafového znění, to znamená, aby byl vypracován nový kompletní zákon o kinematografii, a jsme připraveni tento zákon předložit v prvé polovině roku 2011,“ řekl Besser.

Podle ministerstva jde o zatím první koncepci kinematografie od roku 1989, která uceleně řeší, jak má stát kinematografii podpořit a starat se o ni. „Takzvaná diginovela, kdy výnosy z reklamy České televize směřují i do fondu kinematografie, skončí za rok. Pokud se nic nestane, v roce 2012 bude ve fondu jen čtyřicet milionů korun ročně,“ varovala už dříve ředitelka odboru umění a audiovize ministerstva kultury Helena Fraňková. Upozornila, že i digitalizované snímky by mohly dál vydělávat a přinášet peníze.

Jiří BESSER, ministr kultury: Zásadní moment, který je jiný oproti všem předkládaným koncepcím v minulých letech, je to, že strategie konkurenceschopnosti českého filmového průmyslu 2011–2016, tzv. filmové pobídky, je postavena paralelně s touto koncepcí, ovšem mimo tu zásadní koncepci.

Petr VACHLER, ředitel České filmové a televizní akademie: Moje zkušenost za posledních dvacet let je poměrně smutná, poznal jsem už mnoho ministrů kultury, kteří měli zajímavé koncepce, ale ty nikdy neprošly. Držím palce současnému ministrovi, aby se mu podařila prosadit jakákoli koncepce pro záchranu české kinematografie nebo pro způsob financování, protože za posledních dvacet let jsme tu žádný koncept neměli. Dobře nastavený zákon bude prospěšný nejen pro oblast umění a kultury, ale i pro Českou republiku.

„Všechny státy, kde je kinematografie rozvinutá, tuto oblast v různé míře, různými způsoby a s využitím různých zdrojů podporují,“ uvedl mluvčí ministerstva Stanislav Brunclík. Opatření obsažená v navrhované koncepci mají proto v co nejširší míře splňovat potřeby a možnosti rozvoje české kinematografie a být solidním podkladem pro legislativní a nelegislativní kroky v této oblasti.

„Plněním koncepce by měl být do roku 2016 vytvořen systém, do něhož budou zapojeny státní i nestátní organizace a odborná veřejnost naplňující cíl rozvoje kinematografie a filmového průmyslu v České republice. Vzhledem k tomu, že úkoly a opatření zasahují i do působnosti dalších resortů, zejména ministerstev financí, práce a sociálních věcí, školství, průmyslu a obchodu, nebo je jejich plnění doporučeno orgánům samosprávy, předkládá se tento materiál k projednání vládě,“ vysvětlil mluvčí.

Filmová klapka
Zdroj: ČT24/Film Festival Zlín