Český architekt mrakodrapu ve Vegas: Limit je jen nebe

Las Vegas – Kvůli splnění životního snu se český architekt Michal Postránecký musel odstěhovat až do Ameriky. Na konci ledna tohoto roku byla v Las Vegas otevřena první budova komplexu Planet Hollywood Towers Westgate podle jeho návrhu. Inspirací pro dvaapadesátipatrový mrakodrap byl prý automobil Ford Thunderbird z roku 1958. Na čtyři roky krásné i náročné práce zavzpomínal Postránecký v pořadu Reportéři ČT.

Vegas bylo začátkem Postráneckého amerického snu. „Vegas je moje nejoblíbenější město na světě, protože jsem se sem přistěhoval, když jsem odešel do Spojených států, tady se mi narodil můj první syn a zároveň jsem tu postavil svou první vysokopodlažní budovu,“ říká architekt. Do Ameriky se vypravil, protože se mu v České republice nepodařilo realizovat všechno, co chtěl - mimo jiné postavit mrakodrap. Domluvil si předem práci v architektonické kanceláři, kde začínal téměř od nuly. Postupně se ale vypracoval.

Vlastní cestou do Vegas 

„Začátek nebyl jednoduchý. Neuměl jsem vůbec anglicky, takže mi nemohli hned dát řídicí funkci. Pracoval jsem víc než ostatní, deset, dvanáct hodin,“ vzpomíná Postránecký. Na konci čtvrtého roku dostal nabídku, aby se stal partnerem společnosti – odmítl. „Mnoho lidí říkalo, že jsem blázen, ale já jsem se rozhodl jít vlastní cestou a shodou okolností jsem dostal nabídku, abych se stal hlavním designérem pro Planet Hollywood Towers,“ doplnil. 

Odstěhoval se i s rodinou na Floridu, kde bydlel investor David Siegel a sídlila kancelář Morris Architects, s níž měl na projektu spolupracovat. Při návrhu budovy se prý snažil zachytit americkou kulturu, která ho obklopovala a kterou znal ze starých filmů. „A Las Vegas, to byla podle mě kasina a dlouhá americká auta s křídly vzadu,“ vysvětlil Postránecký, proč se hlavní inspirací stal automobil Ford Thunderbird z roku 1958.

Přistřižení křídel 

Poté, co investor odsouhlasil celou koncepci hotelu, nastoupil tým architektů a zpracoval rozsáhlou projektovou dokumentaci. Asi týden před jejím dokončením se však Siegel rozhodl, že s ohledem na ekonomickou krizi se bude realizovat pouze část projektu. Proto se celá dokumentace musela znovu přepracovat a stavět se začalo po etapách.

„Celou stavbu změna zdržela o šest až osm měsíců. Postavila se severní věž a hlavní lobby, za ní je kongresové centrum, sál před dokončením,“ popsal Postránecký Planet Hollywood Tower Westgate, která byla otevřena v lednu 2010. Rozdělení projektu ale nebyla zdaleka jediná změna, již přineslo snižování rozpočtu. Největším ústupkem pro architekta bylo odebrání balkonů a ukončení červeného křídla ve 32. patře. 

Nejednoduché úkoly řešil i tým stavařů, který projektoval statiku budovy. „Nebylo snadné zvládnout statiku celé budovy. Je navržena bez dilatační spáry. Druhou zvláštností bylo, že se musí také vyrovnat se zemětřesením. Celá stavba je navržena tak, že výkyv 30 centimetrů je na úplném vršku. Normálně by ale cítit být neměl,“ vysvětlil architekt.

„Můj“ hotel

Celý navržený komplex Planet Hollywood Towers Westgate je inzerován jako timeshare hotel – kondominium, což znamená, že vybranou bytovou jednotku si zákazník může koupit do osobního vlastnictví na určitou dobu v roce, převážně na jeden týden. Další týdny užívají tu samou jednotku jiní vlastníci. Protože se každá musí prodat dvaapadesátkrát, a to trvá řadu let, pronajímají se prázdné bytové jednotky jako hotel. 

V konečné podobě bude mít celý projekt 2 500 rezidenčních jednotek, první fáze jich zahrnuje celkem 1 201. „Chybí číslo 13 a všechna čtyřicátá patra, protože klienti z Asie nemají rádi číslo 40,“ upozorňuje na zajímavost Postránecký. Osobně se prý nemůže dočkat, až se na jeho dílo přijede z Floridy podívat jeho rodina. „Děti pořád říkají: 'Tatínku, kdy s tebou pojedeme do Vegas do toho tvého hotelu?' Snažím se jim vysvětlit, že ještě musím chvilku dělat, abych ho koupil, ale možná se to jednou podaří, člověk nikdy neví… Tady v Americe je jen nebe limit.“