Hudba ohně - kniha zdaleka ne jen o hip hopu

Praha – V pražském Roxy NoD byla ve středu pokřtěna čtyřsetstránková publikace hudebního publicisty Karla Veselého nazvaná Hudba ohně. Kniha o fenoménu, který zasáhl celosvětovou kulturu včetně české, má podtitul Radikální černá hudba od jazzu po hip hop a dále. Obsáhlý průvodce po afroamerické kultuře tuzemskému čtenáři poprvé nabízí celkový pohled na kořeny, vývoj a především myšlení, které stálo u zrodu současných hudebních žánrů.

V salonech krásy nechávají spousty peněz, aby vypadaly jako čokoládové krásky z hiphopových klipů. Jejich kluci pro změnu imitují gangstery z newyorských ulic. Rozkrok mají groteskně až u chodníku a světu hrdě prezentují luxusní značku svého spodního prádla. Hudební publicista Karel Veselý uvádí svou knihu vlastním postřehem z ulic Tokia, podobný obrázek je ale k vidění kdekoliv jinde.

„Snažil jsem se tu knihu nepsat jen pro mladé posluchače hip hopu, i když zrovna oni by mohli pohlédnout hlouběji do historie, do kontextu hudby, kterou mají rádi, a dostat se třeba dál k věcem, které jsou vztaženy k dnešnímu hip hopu.“

Rozhovor s Karlem Veselým a reportáž Petra Viziny (zdroj: ČT24)

„Pro mě je hip hop, nebo vůbec černá hudba, kulturním tématem, tématem pro zkoumání kulturních studií, a rozhodně se nesnažím stylizovat do nějaké bílého černocha,“ upozorňuje Veselý. Na přelomu tisíciletí se hip hop stal v USA komerčně nejúspěšnějším stylem, jeho zvuk a postupy se postupně rozlily i do všemožných odrůd popové hudby. Těm, kdo se nespokojí s jednoduchou definicí žánru, třeba že v hip hopu většinou melou pusou siláci v kšiltovkách a se zlatými řetězy, je Veselého Hudba ohně zajímavým průvodcem.

Černá hudba a kultura v sobě skrývá důležité kódy, ukazuje Veselý ve své knize. Vychází ze studií a článků o afroamerické literatuře, sociologii a filmech, zastavuje se u zvláštností sémantiky a vůbec používání jazyka. Přes solidní fundovanost je kniha strhující a zábavné čtení, stopující původy dnešních žánrů do minulosti.

Černá hudba jako výpověď o lidech 21. století

Masově konzumovaný hit nám dokáže prozradit podstatné věci o kultuře, v níž žijeme, píše se v knize Hudba ohně. Přestože cílí specificky hlavně na afroamerickou kulturu, její sdělení jsou obecnější. Poznatky o sexualitě, klanová mentalita nebo dvojité myšlení černých Američanů jsou součástí širšího lidského příběhu.

„Nechtěl jsem psát dějiny celé černé hudby, proto to vymezení – radikální – v podtitulu,“ vysvětlil Veselý. „Mě zajímají ty projevy černé kultury, které nějakým způsobem říkají něco zásadního o tom, kým jsme my, lidé 21. století, kým jsou Afroameričané v současné Americe, to je vždycky nějakým způsobem vztaženo k majoritě, k většinové bílé kultuře, i třeba většinové popkultuře. Proto radikální, protože to je vždycky něco, co se vymezuje proti hlavnímu proudu.“

Kniha Hudba ohně je tedy příležitostí seznámit se v širších souvislostech s historií žánrů, kterým se tuzemský hudební tisk věnoval zatím jen v jednotlivých částí a sporadicky. „Jsou to v podstatě žánry, které vznikly díky africkým přistěhovalcům do Ameriky a z hledání jejich identity v novém světě,“ dodal Veselý.

Bez zajímavosti není, že ilustracemi doprovodil Veselého texty raper a výtvarník Vladimír 518.

  • Karel Veselý / Hudba ohně zdroj: Vydavatelství Big Boss / Karel Veselý http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/22/2179/217833.jpg
  • Karel Veselý / Hudba ohně zdroj: Vydavatelství Big Boss / Karel Veselý http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/22/2179/217831.jpg