UP'END'DOWN: Cirk La Putyka na křižovatce

Praha – Volně inspirovaný filmem Wima Wenderse Nebe nad Berlínem je projekt Cirku La Putyka. Soubor nového cirkusu, který vznikl při úspěšném stejnojmenném „hospodském“ představení, si tentokráte vybral náročnější, existenciální téma. Pod koncepcí a režií je opět podepsaný Rostislav Novák. Každý člověk alespoň jednou v životě přemýšlí, co se odehraje, až nastane ten „konečný okamžik“. Jak vypadá a co následuje? UP'END'DOWN je pohled skrze naše fantazie na cestu mezi narozením a smrtí, mezi cestou ze země do nebe a naopak, říkají tvůrci o projektu.

Stejně jako La Putyka i UP'END'DOWN není jen přehlídkou akrobacie, toho by se chtěl, na rozdíl od některých francouzských nových cirkusů, Rostislav Novák vyvarovat i v případných dalších projektech. „Není to jen sled čísel, snažíme se tomu dát divadelní příběh,“ dodává. UP'END'DOWN vypráví příběh člověka, který žije jen svými vzpomínkami, svými vzlety a pády, není však schopen se od nich odpoutat a žít uvolněně a svobodně.

Představení je voně inspirované snímkem Nebe nad Berlínem, tvůrcům se líbil především motiv andělů, kteří sestupují na zem mezi lidi. Jako místo, kde se setkání odehrává, zvolili křižovatku, jež zároveň symbolizuje křižovatku mezi nebem a zemí, narozením a smrtí, vzpomínkou a přítomností, úsměvem a slzami i křižovatku mezi žánry, kterou rozmanitý soubor Cirk La Putyka představuje.

UP'END'DOWN není La Putyka 2

UP'END'DOWN sice žánrově navazuje na projekt La Putyka, La Putyka to ale není, upozorňují tvůrci. Zatímco v prvním projektu soubor těžil z toho, co nejlépe znal, součástí nového jsou cirkusové disciplíny, s nimiž se do začátku zkoušení na jaře tohoto roku herci, tanečníci ani sportovci nesetkali. Podle Rostislava Nováka je UP'END'DOWN náročným představením, mnohé prvky jsou dokonce na hranici bezpečnosti.

Novinkou je také větší prostor pro herectví – do jedné z hlavních rolí obsadil Novák svého otce Rostislava Nováka staršího. Herecká čísla připsal i muzikantskému triu Vojtěch Dyk, Jakub Prachař a Jan Maxián, kteří živou hudbou doprovázeli už „hospodský cirkus“.

Na reakci publika je Rostislav Novák prý velmi zvědavý, uvědomuje si, že velký úspěch La Putyky je zavazující. „Ať to dopadne jakkoli, doufám, že lidé ocení, že jsme se snažili posunout od Putyky někam dál. A také se ukáže, jestli mix lidí od loutkářů přes herce a muzikanty až po sportovce v Putyce nebyla jen náhoda, jestli jsme schopni pokračovat dál,“ říká.

Jeho nový projekt si každopádně na nezájem stěžovat nemůže – všechna představení v pražské La Fabrice, kde má UP'END'DOWN dnes premiéru, jsou až do března vyprodaná.