Kánon filmů: seznam povinných snímků

Praha – Kánon filmu, žebříček nejvýznamnějších snímků světové a domácí kinematografie, má pomoci ke zlepšení filmové a audiovizuální výchovy na školách. Přehled sestavilo dvaaosmdesát osobností, vodítkem jim byly mimo jiné i hlasy statisíců filmových fandů ze serveru ČSFD, kde jsou podrobnosti o projektu také zveřejněny. Ve výběru se na předních příčkách umístily například Formanův Přelet nad kukaččím hnízdem, Herzův Spalovač mrtvol či western Tenkrát na Západě.

"Výzva je stejná jako v literatuře nebo dramatické výchově. Pedagogové by měli být nositeli hodnot a pomoci v orientaci a nasměrování mladého člověka spíš k umění než ke komerční sféře," tvrdí autor projektu Jiří Králík, bývalý dlouholetý šéf Letní filmové školy v Uherském Hradišti.

Právě Kánon filmu by měl učitelům i studentům – a nejen jim, v podstatě všem, kteří se o kinematografii zajímají – pomoci zorientovat se v oblasti filmu a audiovize a rozeznat kvalitní snímky od těch méně kvalitních. „Může podpořit receptivní složku filmové a audiovizuální výchovy,“ domnívá se Markéta Pastorová z Výzkumného ústavu pedagogického.

Reportáž Ivy Němcové (zdroj: ČT24)

Tři kategorie: klasika, úspěch, novátorství

Kánon filmu se soustředí na celovečerní filmy určené do kin. Chybí krátkometrážní snímky, televizní tvorba a zatím i audiovizuální umění v širším kontextu. Projekt je rozdělen do tří kategorií, v každé jsou zařazeny snímky tuzemské a zahraniční.

Do první, nazvané Kánon Občana Kanea, patří klasické a historií prověřené snímky nejznámějších tvůrců. Nejvíce hlasů v této kategorii získal ze zahraničních snímků Přelet nad kukaččím hnízdem Miloše Formana. Na druhém místě skončilo Psycho Alfreda Hitchcocka. Z české produkce se nejlépe umístil Spalovač mrtvol Juraje Herze, následovaný Obchodem na korze Jána Kadára a Elmara Klose.

Druhou kategorií je Kánon Star Wars, v němž se objevují komerčně úspěšné filmy (takzvané blockbustery). Mezi nimi zvolili účastníci ankety western Tenkrát na Západě Sergia Leoneho. Dvojkou se stal mafiánský Kmotr Francise Forda Coppoly. Z domácích snímků se nejlépe vedlo westernové parodii Limonádový Joe aneb Koňská opera Oldřicha Lipského.

Ve třetí kategorii, pojmenované Kánon Abbase Kiarostamiho, jsou zařazeny snímky novátorské a experimentální, jež často slavily úspěchy na filmových festivalech. V této kategorii se dařilo gangsterce Pulp Fiction: Historky z podsvětí Quentina Tarantina, z českých děl pak loutkovému Fimfáru Jana Wericha, Aurela Klimta a Vlasty Pospíšilové.

82 osobností a tisíce filmů

Výchozí seznam filmů dodala každoroční australská anketa, do níž v minulém roce přispělo 2 041 filmových kritiků z celého světa. Další zdroj pak tvořil aktuální žebříček registrovaných účastníků webu ČSFD a také seznam nejvýznamnějších českých filmů určených k digitalizaci, který vytvořilo Ministerstvo kultury ČR.

Definitivní pořadí v nově utvořeném Králíkově kánonu vychází z výsledků dotazníku rozeslaného filmovým odborníkům i známým lidem působícím mimo svět filmu, například Jiřímu Davidovi, Milanu Knížákovi, Petru Královi nebo Ivanu M. Havlovi (více o jejich názorech - viz příloha). Ankety se nakonec zúčastnilo 82 osobností, jejichž úkolem bylo vytvořit si svůj osobní seznam „kanonických“ filmů. Z výsledků těchto individuálních „kánonů“ vzešlo konečné pořadí žebříčku pro rok 2010.

Organizátoři předpokládají, že volba Kánonu filmu se bude opakovat každoročně. V roce 2011 doplní kánon ještě další aktivity, například metodické materiály pro pedagogy nebo příkladové školní projekce.

  • Kmotr I autor: ČT, zdroj: ČT http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/8/711/71003.jpg
  • Karel Fiala a Olga Schoberová ve filmu Limonádový Joe zdroj: ČT http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/22/2189/218849.jpg
  • Fimfárum Jana Wericha (2002, režie: Vlasta Pospíšilová a Aurel Klimt) autor: V. Malík, zdroj: ČT http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/22/2189/218850.jpg