Praha – Po více než devadesáti letech se Divadlo na Vinohradech vrátilo ke Strindbergově hře Tanec smrti, která měla na prknech této pražské scény premiéru v roce 1917 v režii Karla Huga Hillara. V nastudování režiséra Michala Pavlíka se nyní v komorním dramatu pro tři herce představují Hana Maciuchová, Ladislav Frej a Jaromír Meduna. Švédský dramatik napsal příběh stárnoucích manželů jako nemilosrdnou psychologickou studii.
Maciuchová, Frej a Meduna ve víru Tance smrti
Dějištěm hry je vojenská ostrovní pevnost, kde nepříliš slavně zakončil svou kariéru kapitán pevnostního dělostřelectva Edgar (Ladislav Frej). Téměř v izolaci od ostatního světa zde žije se svou ženou, kdysi snad talentovanou herečkou Alicí (Hana Maciuchová), a posléze i jejím bratrancem Kurtem (Ladislav Frej).
„Ono místo určuje osamělost těch lidí, nemožnost ventilovat problémy jinde s jinými lidmi. Ale v jádru si stejně každý svou povahu, náhled na životní věci táhne sám, ať je kdekoliv, svých problematických povahových vlastností se nezbaví, a to je také tématem této hry,“ upozorňuje Hana Maciuchová.
Tanec smrti obou manželů je výbuchem vášní, lety nastřádaných výčitek, ale také strachu, že jeden o druhého mohou přijít. Nedokáží žít spolu, ani bez sebe. „Vztah muže a ženy – to je vír destrukce, láska a neláska, nevíra, že láska odešla, i potřeba ji mít, ten druhý ale na avíza neslyší, takže je to i boj iluze a deziluze,“ říká Maciuchová.
Hořký smích a hořké otázky A. Strindberga
Režisér Michal Pavlík příběh inscenoval jako psychologické drama, v němž se ve vypjatých scénách objevují prvky expresionistické zběsilosti a groteskní komiky. „Ve chvílích, kdy je situace vyhrocena do nesnesitelnosti, jsou myšlenky a situace až tak absurdní, že se někdy hranice smíchu nabízí, ale není to očistný smích, ale smích hořký,“ domnívá se režisér Michal Pavlík. „Lidé z odstupu možná uvidí, jak malicherní jsou i oni sami a že konflikty vznikají z banálních a hloupých důvodů,“ předpokládá představitel Knuta Jaroslav Meduna.
Napětí ve vztahu mezi mužem a ženou je téma, ke kterému se Strindberg ve svých hrách vrací. Michala Pavlíka zaujalo v Tanci smrti prý více jiné: „Hlavní inspirací pro mě byly otázky, které autor formuluje a pokládá sobě i divákům – o prapodstatě smyslu bytí, o pocitech viny, o všech nesnesitelných pocitech moderního člověka.“
August Striendberg je autorem několika desítek dramat. V repertoáru Divadla na Vinohradech se objevila například v 90. letech Královna Kristina s Dagmar Havlovou v hlavní roli. Tanec smrti v Pavlíkově nastudování byl v premiéře uveden v komorním prostoru Nové zkušebny 14. ledna, nejbližší reprízy jsou naplánovány na 19. a 31. ledna.
- Ladislav Frej ve Strindbergově dramatu Tanec smrti autor: Viktor Kronbauer, zdroj: Divadlo na Vinohradech http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/23/2246/224572.jpg
- Jaromír Meduna a Hana Maciuchová ve Strindbergově dramatu Tanec smrti autor: Viktor Kronbauer, zdroj: Divadlo na Vinohradech http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/23/2246/224571.jpg