Maciuchová, Frej a Meduna ve víru Tance smrti

Praha – Po více než devadesáti letech se Divadlo na Vinohradech vrátilo ke Strindbergově hře Tanec smrti, která měla na prknech této pražské scény premiéru v roce 1917 v režii Karla Huga Hillara. V nastudování režiséra Michala Pavlíka se nyní v komorním dramatu pro tři herce představují Hana Maciuchová, Ladislav Frej a Jaromír Meduna. Švédský dramatik napsal příběh stárnoucích manželů jako nemilosrdnou psychologickou studii.

Dějištěm hry je vojenská ostrovní pevnost, kde nepříliš slavně zakončil svou kariéru kapitán pevnostního dělostřelectva Edgar (Ladislav Frej). Téměř v izolaci od ostatního světa zde žije se svou ženou, kdysi snad talentovanou herečkou Alicí (Hana Maciuchová), a posléze i jejím bratrancem Kurtem (Ladislav Frej).

„Ono místo určuje osamělost těch lidí, nemožnost ventilovat problémy jinde s jinými lidmi. Ale v jádru si stejně každý svou povahu, náhled na životní věci táhne sám, ať je kdekoliv, svých problematických povahových vlastností se nezbaví, a to je také tématem této hry,“ upozorňuje Hana Maciuchová.

Reportáž Jiřího Svobody (zdroj: ČT24)

Tanec smrti obou manželů je výbuchem vášní, lety nastřádaných výčitek, ale také strachu, že jeden o druhého mohou přijít. Nedokáží žít spolu, ani bez sebe. „Vztah muže a ženy – to je vír destrukce, láska a neláska, nevíra, že láska odešla, i potřeba ji mít, ten druhý ale na avíza neslyší, takže je to i boj iluze a deziluze,“ říká Maciuchová.

Hořký smích a hořké otázky A. Strindberga

Režisér Michal Pavlík příběh inscenoval jako psychologické drama, v němž se ve vypjatých scénách  objevují prvky expresionistické zběsilosti a groteskní komiky. „Ve chvílích, kdy je situace vyhrocena do nesnesitelnosti, jsou myšlenky a situace až tak absurdní, že se někdy hranice smíchu nabízí, ale není to očistný smích, ale smích hořký,“ domnívá se režisér Michal Pavlík. „Lidé z odstupu možná uvidí, jak malicherní jsou i oni sami a že konflikty vznikají z banálních a hloupých důvodů,“ předpokládá představitel Knuta Jaroslav Meduna.

Napětí ve vztahu mezi mužem a ženou je téma, ke kterému se Strindberg ve svých hrách vrací. Michala Pavlíka zaujalo v Tanci smrti prý více jiné: „Hlavní inspirací pro mě byly otázky, které autor formuluje a pokládá sobě i divákům – o prapodstatě smyslu bytí, o pocitech viny, o všech nesnesitelných pocitech moderního člověka.“

August Striendberg je autorem několika desítek dramat. V repertoáru Divadla na Vinohradech se objevila například v 90. letech Královna Kristina s Dagmar Havlovou v hlavní roli. Tanec smrti v Pavlíkově nastudování byl v premiéře uveden v komorním prostoru Nové zkušebny 14. ledna, nejbližší reprízy jsou naplánovány na 19. a 31. ledna.

  • Ladislav Frej ve Strindbergově dramatu Tanec smrti autor: Viktor Kronbauer, zdroj: Divadlo na Vinohradech http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/23/2246/224572.jpg
  • Jaromír Meduna a Hana Maciuchová ve Strindbergově dramatu Tanec smrti autor: Viktor Kronbauer, zdroj: Divadlo na Vinohradech http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/23/2246/224571.jpg