Grafici roku 2010 se představují i na výstavě

Praha - Cenu Vladimíra Boudníka za rok 2010 získal malíř a grafik František Hodonský. Cena pojmenovaná po průkopníkovi netradičních grafických technik se už šestnáctým rokem předává umělcům za významný a inovativní přínos české grafice. Zároveň bylo uděleno osm cen a 22 čestných uznání v soutěži Grafika roku 2010. Předáním cen v Clam-Gallasově paláci začala výstava prací letošních laureátů, která potrvá do 20. února.

Hodonský převzal ocenění z rukou pražského primátora Bohuslava Svobody. S oceněním se pojí finanční odměna 30 tisíc korun od hlavního města Prahy. „Grafika je pro mě stejně důležitá jako malba a sochařství. Dělám ji už od svých studijních let,“ řekl Hodonský při přebírání ceny.

Pro dosavadní tvorbu Hodonského je příznačná dvojjedinost malby a grafiky, k níž přistupuje i sochařství a řezbářství. Linořez a hlubotisk raného období vystřídala v 70. letech technika litografie, rovnocennou paralelou k malovanému obrazu se mu později stala technika dřevořezu.

Video Rozhovor s Daliborem Smutným
video

Rozhovor s Daliborem Smutným

„Technika dřevořezu není u nás moc rozšířená, nejvíce se uplatňovala v německých zemích. Snažil jsem se ji oživit a také víc dostat do polohy malířské,“ přibližuje svou práci výtvarník, pro něhož je největší inspirací lužní krajina jižní Moravy.  

PODÍVEJTE SE: František Hodonský v dokumentu Výtvarnické konfese

Do soutěže Grafika roku 2010, která se uděluje od roku 1994, se přihlásili umělci s 347 pracemi. Porota rozhodla o udělení osmi cen a 22 čestných uznání.

Cenu Grafika roku 2010 v základní kategorii Grafické listy větší než formát A4 získal Šimon Brejcha za grafiku s názvem Chaos. Cenu pro grafiku menšího formátu dostala Šárka Trčková za dílo Chytání. V kategorii studentských prací bodoval student Fakulty umění a designu univerzity v Ústí nad Labem Ondřej Jirásek se serigrafií Matka. Za autorskou knihu Špitál byl oceněn Jan Měřička.

Dále byly uděleny tři ceny za grafické techniky, putovaly k Miloši Michálkovi, Daliboru Smutnému a Žanetě Sobotkové. V tematické soutěži Krajina v grafických technikách zvítězil Jan Jemelka s grafickým listem Noční krajina T.P.

Ocenění umělci se shodují, že grafika rozhodně není mrtvá. Naopak - stále se vyvíjí. "Je to stále stejně zajímavý žánr, jako byl v historii, jen je dnes více doplněn o další technologie, počítačovou grafiku apod., ale je  stále inspirující,„ domnívá se například jeden z oceněných Dalibor Smutný. V grafických pracích má svůj prostor experiment, netradiční materiály i různorodá řešení. “Grafika je skutečně velmi rozmanitá, jednotlivá řešení si nejsou nijak podobná,„ souhlasí předseda komise Ivan Špirk, “všechny ale spojuje tisk čili řemeslo a papír, protože vždycky je to práce na papíře." 

O cenách

Cena Vladimíra Boudníka se uděluje od roku 1995. Loni ji získal Mikoláš Axmann, který se zabývá litografií a tvorbou autorských knih, předloni Zdeněk Sýkora. Soutěž Grafika roku vznikla v roce 1994 se záměrem podpořit tvůrčí i „cechovní“ sebevědomí tohoto oboru. Je určena českým autorům všech generací.

0