Praha - V pořadí už 23. ročník festivalu Tanec Praha dnes večer na jevišti Hudebního divadla Karlín zakončil slavný britský tvůrce Akram Khan. Se skupinou mimořádných tanečníků z Asie a Evropy uvedl svou novou choreografii Vertical Road. Reagoval v ní na zrychlené životní tempo dnešní společnosti a inspiroval se mystickým súfismem. Jde o starou tradici islámu založenou na hledání duchovní pravdy, vyznačující se duchovní hloubkou, otevřeností a tolerancí. Její podmanivost podtrhla hudba skladatele Nitina Sawhneye.
Poslední tanec pro Akrama Khana
„Není to gejzír atraktivních efektů, ale soustředěné, potemnělé, nenápadně plynoucí představení. Diváka vtáhne svou celistvostí, dokonalou souhrou choreografie, výtvarného řešení scény, kostýmů i světelného designu a originální hudby,“ uvedla o projektu ředitelka přehlídky Yvonna Kreuzmannová. Mezinárodní kritika označila tento projekt za nádherný i trýznivý, ocenila, jak mimořádně talentovaný choreograf dokáže téměř zázračně využít lidské tělo.
Festival současného tance a pohybového divadla Tanec Praha zahájil 6. června dánský soubor Granhoj Dans, jehož členové uvedli vizuálně-taneční koncert Dance me to the end on/off Love. Byl inspirován tvorbou kanadského hudebníka Leonarda Cohena. Přehlídka se letos konala i v Českém Krumlově, Plzni, Brně, Pardubicích a dalších pěti městech. Milovníkům tance a pohybových performancí nabídla desítky představení tuzemských i zahraničních choreografů a tanečních skupin. V rámci doprovodného programu organizátoři nabídli řadu dětských představení, workshopů, tanečních laboratoří, besed a výstav.
Očekávání nezklamalo ani začátkem týdne unikátní vystoupení šaolinských mnichů s akrobatickými salty a bojovnými tanečními kreacemi. Jeho autorem byl vlámský choreograf a tanečník Sidi Larbi Cherkaoui, který v inscenaci sám vystupoval.
Podle mluvčího přehlídky Jiřího Sedláka přilákaly produkce v Praze přes 7 000 diváků. „V regionech jich byly téměř dva tisíce. Většina představení byla vyprodána,“ doplnil Sedlák.