Hrozí konec činohry ve Stavovském divadle

Praha - Koncepční model operního divadla v Praze se jmenuje materiál, který zveřejnilo na svých stránkách ministerstvo kultury minulý týden. O budoucnosti pražských operních scén chce ministerstvo rozhodnout ještě letos, ale předložené varianty řešení, už dnes vyvolávají bouřlivé reakce. V rámci reorganizace se dle ministerských návrhů počítá s tím, že do Státní opery Praha se přesunou balet i opera ze Stavovského divadla, ze kterého by se posléze vybudoval jakýsi mozartovský dům, kde by se uváděla pouze díla tohoto slavného skladatele.

Přitom ministerstvo podle nedávného vyjádření náměstka Radka Zdráhala vidí v české metropoli prostor pouze pro jeden operní a baletní soubor. Budova Státní opery Praha je prý k tomuto účelu jednoznačně předurčena. Momentálně má svůj baletní a operní soubor nejen Státní opera, ale i Národní divadlo.

Národní divadlo protestuje proti takovým plánům. Členové souboru činohry Národního divadla, mezi které patří Jiří Štěpnička, Vlasta Chramostová nebo Miroslav Donutil a další, ve svém prohlášení uvádějí, že si nepřejí spojení ND se Státní operou Praha a obávají se přetvoření Stavovského divadla ve výhradně mozartovskou scénu. O takovýchto zásadních změnách ministerstva kultury požadují veřejnou diskusi za účasti přizvaných odborníků z oboru činohry.

Video Rozhovor s Vlastou Chramostovou a Josefem Hermanem
video

Rozhovor s Vlastou Chramostovou a Josefem Hermanem

„Je to nejkrásnější divadlo v Evropě a my činohra Národního divadla se ho vzdát nechceme,“ uvedl pro ČT24 šéf činohry ND Michal Dočekal. „Já doufám, že to není pravda, protože Stavovské divadlo od samotného počátku bylo spojováno právě s činohrou,“ dodal Miroslav Donutil.

„Očekával jsem především, že se o celé záležitosti bude jednat. To, co je nyní předmětem protestů je v podstatě jedna dílčí část koncepce, ve které se dokonce nikde nepíše, že by se činohra ze Stavovského divadla měla vyhnat. Ale navíc upozorňuji, že pokud bychom přistoupili k realizaci razantnějšího návrhu, mělo by se tak stát v delším časovém horizontu, který si zcela jistě vynutí tvorba mozartovké stagiony jako mezinárodního projektu, což může být i třeba deset let,“ uvedl v rozhovoru pro ČT24 v pořadu Události, komentáře autor koncepce Josef Herman.

"Ten návrh se mi nelíbí, protože onen akcent na Mozarta, přestože vazba Mozart a Stavovské je nezpochybnitelná, znamená naprosté popření české, národní tradice. Z té koncepce, ať se to omlouvá, jak chce, jednoznačně vyplývá velké oslabení historické role činohry v této budově. Víte, když se hovoří o kultuře, tak já vždy stojím na opačné straně, pokud se jedná o výdělečnost a o peníze, a tady v tom návrhu se jednoznačně jedná jen o peníze, bez ohledu na cokoli,“ oponovala herečka Vlasta Chramostová.

To, kdy by se měly přední pražské scény změnit, ovlivní délka a způsob rekonstrukce budovy SOP, která je v havarijním stavu. Podle prvních informací z odborného posouzení budovy vyplývá, že ani neexistuje žádná technická dokumentace. Zdráhal tvrdí, že normám například neodpovídá vzduchotechnika, jevištní technologie ani točna. V jakém rozsahu se opravy budou provádět, bude ministerstvo vědět v březnu. S tím souvisí i návrh na celkovou investici a způsob provozu SOP během rekonstrukce. Ta by mohla podle odhadů začít počátkem příštího roku.

Znepokojení nad vizemi o budoucnosti opery nedávno vyjádřila i Umělecká rada orchestru ND. V souvislosti s očekávaným spojením opery ND a SOP ukončil své působení 1. ledna 2012 ve funkci šéfa opery ND Jiří Heřman. „Nejsem přesvědčen, že reorganizaci lze zrealizovat v krátkém časovém horizontu bez dopadu na uměleckou úroveň,“ konstatoval Heřman v tiskové zprávě.

Mezi navrhovanými způsoby řešení situace je určit každému domu jeho umělecký program a každému přiřadit soubory, které v něm budou působit.

Stavovské, původně Nosticovo divadlo pochází z konce 18. století a bylo určeno pro činohru a italskou operu. Podle Josefa Hermana, autora nové koncepce, údajně není běžné, aby divadlo hrálo současně činohru a operu. „Tam by měla být mozartovská stagiona. Protože jestli v něčem máme možnost svět zaujmout, tak je to právě mozartovská tradice a mozartovský dům,“ prohlásil Herman.

Ministerstvo kultury takovéto razantní řešení mírní a tvrdí, že nechce činohru ze stavovského vyhnat, ale připouští, že změny plánuje. „Chceme položit mnohem vetší důraz na mozartovský repertoár a potom by tam měl být prostor pro další projekty,“ uvedl náměstek ministra kultury Radek Zdráhal.

Už zítra se sejde ministr kultury s vedením Národního divadla ke společnému jednání o budoucnosti Stavovského divadla. Činohra patří ke Stavovskému divadlu od jeho počátků, právě tímto divadlem prošly generace nejslavnějších českých divadelníků. Stavovské divadlo se stalo součástí Národního divadla už po první světové válce.