Cenu DILIA za celoživotní dílo získal kameraman Barla

Praha - Kameraman Andrej Barla převzal dnes večer v pražském kině Lucerna za své celoživotní dílo cenu DILIA a Asociace českých kameramanů. Nedávný sedmdesátník se proslavil už v mládí, kdy se ve spolupráci s podstatně starším režisérem Otakarem Vávrou podílel v polovině 60. let na vzniku ceněných snímků Zlatá reneta a Romance pro křídlovku. Tak začala jeho strmá profesionální kariéra kameramana celovečerních filmů.

„Filmografie Andreje Barly sestává ze všech filmových žánrů, má významný podíl na tvorbě seriálů i snímků určených dětem,“ řekl o něm prezident asociace Josef Hanuš. Řada filmů s česko-slovenskými režiséry podle něj svým počtem dokládá Barlovu vysokou profesionalitu i jeho hodnoty kolegiální a lidské. „Jeho tvořivá životní pouť nabývá v poslední době také šťastnou podobu vzestupné spirály, kdy se s ním můžeme seznamovat i s jako vynikajícím fotografem,“ dodal Hanuš.

Cena za celoživotní dílo, kterou Barla převzal, proto není „cenou za dožití“, jak to nazval v rozhovoru se zpravodajem ČTK, ale cenou ve správných rukách, což potvrdili i diváci spontánním potleskem. Na jeho kontě je vedle pěti desítek hraných snímků i 200 dokumentů. Podle Andreje Barly nebylo jednoduché začínat právě s Vávrou. „Naučil mě profesionalitě, skutečně pracovat. Ve štábu jsme tehdy byli skutečně mladí jen dva - klapka a já. Kolem byli samí profíci, dostal jsem se mezi ty, kteří to skutečně umí, což byla velká opora,“ uvedl kameraman. Jeho krédem za kamerou bylo udělat to dobře. „Aby si diváci ničeho zvláštního nevšimli a mohli se plně soustředit na děj,“ dodal Barla.

Cenu obdržel i Habrmanův mlýn

Na dnešním večeru byly předány i výroční ceny asociace. Za vynikající kameramanské filmové dílo byl oceněn Alexander Šurkala za film Habermannův mlýn. Kameraman Karel Fairaisl převzal cenu za televizní snímek Zrozen bez porodu. Uznání Jaroslava Kučery určené posluchačům FAMU za mimořádný počin v oblasti obrazové koncepce filmu, sloužící jeho smyslu, udělila Asociace českých kameramanů na návrh svých členů zastoupených v pedagogickém sboru katedry Janu Šustrovi za barevnou etudu s názvem Schizofrénia.

V porotě v čele s režisérem Václavem Vorlíčkem usedli filmová kritička a publicistka Eva Zaoralová, dramaturg a scenárista Jiří Blažek a kameramani Antonín Holub, Kristian Hynek, Jiří Krob a Petr Polák. Na výroční ceny nominovali jedenáct kameramanů. Ve filmové oblasti jimi kromě Šurkaly byli Marek Jícha (Hlava-ruce-srdce), Vladimír Smutný (Kuky se vrací), Petr Koblovský (Největší z Čechů), Jaromír Kačer (Pouta), Jakub Halousek (dokument Drnovické catenaccio) a Jiří Strnad (dokument Nesvatbov). Šurkala je navíc spolu se Smutným a Jíchou v nominacích filmové a televizní akademie na České lvy, držitelé budou vyhlášeni 5. března.

Na ocenění za vynikající televizní dílo byli za loňský rok nominováni vedle Fairaisla i Tomáš Sysel (Zasaženi bleskem), Josef Špelda (Smyčka) a Ivo Popek (Domina). Podle Hanuše je posláním cen, které se udělovaly pošestnácté, přispět k publicitě kameramanské profese a jejích špičkových děl. V minulosti byli za celoživotní dílo odměněni Vladimír Novotný, Jan Čuřík, Svatopluk Malý, Josef Vaniš, Josef Illík, Josef Hanuš, Stanislav Milota, Jan Kališ, Ilja Bojanovský, Miroslav Ondříček, Vladimír Malík, Jiří Macák, Ivan Šlapeta, František Uldrich a Juraj Šajmovič. Asociace českých kameramanů je výběrovou organizací, sdružuje 190 členů.