Recenze: Reen/Sacrebleu

Pod hlavičkou 420people se již poněkolikáté na Nové scéně Národního divadla představuje dvojice mladých choreografů Nataša Novotná a Václav Kuneš. Včera a dnes zde uvádí své nejnovější choreografie Sacrebleu a Reen. Premiéra těchto dvou děl proběhla na podzim loňského roku a patří jednoznačně mezi to nejlepší, co v uplynulém roce v oblasti současného tance v Čechách vzniklo.

Oba tanečníci a choreografové léta působili v zahraničí, především v prestižním souboru Nizozemského tanečního divadla pod vedením slavného českého tanečníka a choreografa Jiřího Kyliána. Na přelomu roku 2006/2007 vytvořili společně s produkčním Ondřejem Kotrčem vlastní projekt současného tance pod názvem 420people. Za několik málo let si tento tvůrčí tandem dokázal vybudovat mezi českými diváky své jméno, velmi úspěšně hostuje i po světě.

Večer na Nové scéně zahájila projekce site-specific projektu (oživování veřejných prostranství, místa a jeho genia loci). Krátký film připravila holandská tanečnice Cora Bos-Kroese, která s 420people dlouhodobě spolupracuje. Byl natočen ve skladišti ryb v přímořské části Haagu Scheveningen. „Nápad zapojit film do tanečního představení nás velmi zaujal,“ uvedl Václav Kuneš před zahájením promítání. „V době, která není kultuře nakloněna, kdy se škrtají granty, je velmi těžké financovat nové taneční projekty. Možná budeme časem pouštět více filmů než tančit,“ povzdechl si.

Jako první choreografie byla uvedena novinka z dílny Nataši Novotné, výkonné šéfky 420people. Ve svém choreografickém debutu nazvaném Sacrebleu Novotná zároveň sama tančí. Sacrebleu je "fantaskní představou o propojení rozmanitých sil, které na každodenní kostrbaté cestě posílí toho, kdo jde sám", říká tvůrkyně choreografie. Je příjemné se na Novotnou dívat, tato křehká subtilní tanečnice je velmi pohybově nadaná, její dílo ale po choreografické stránce nepřináší nic zcela nového. Po celou dobu není v choreografii žádný zlom či obrat, místy vypadá spíše jako improvizace. Každopádně choreografická prvotina Novotné běžného diváka neurazí, naopak ho příjemně naladí. Sacrebleu doprovází velmi zajímavá až snová hudba Filipa Jelínka, na jejíž kompozici se Novotná podílela.

Druhá z choreografií večera je z pera Václava Kuneše, který působí jako umělecký šéf 420people. Autor se inspiroval osobní zkušeností a prožitky z plánování, přípravy i sledu událostí při návratu do známých míst po delší době. Nápaditá choreografie hledá odpověď na otázku, zda je možné vrátit se na stejné místo a očekávat stejné pocity, jaké si člověk uchová z minulosti. V Reen tančí šest tanečníků z různých koutů světa – z České republiky, Japonska a Brazílie. Přímo na jevišti je po celou dobu izraelský hudebník Amos Ben-Tal, jehož živá hudba skvěle doplňuje Kunešovu choreografii. Ben-Tal na sebe svou přítomností nijak přehnaně neupoutává, naopak je tanečníkům rovnocenným partnerem a napomáhá celkovému vyznění díla. Po technické stránce jsou všichni tanečníci na špičkové úrovni. Hrají si se svými těly, dotahují pohyby do sebemenších detailů. V poměrně náročné energické choreografii, které nelze upřít originalita a rafinovanost, se kromě tance i mluví a gestikuluje. Protagonisté tak mají možnost zároveň předvést i své herecké nadání.

Škoda jen, že moderní balet českého diváka netáhne, lidé na něj nejsou zvyklí chodit. Hlediště Nové scény Národního divadla zůstalo jak během listopadových premiér, tak i při včerejším představení poloprázdné.


Termíny představení: Na Nové scéně můžete Reen/Sacrebleu vidět ještě 23. března od 20:00. Oba projekty budou také uvedeny v rámci festivalu Česká taneční platforma v divadle Ponec 12. dubna od 20:00. Kdo by nestihl 420people v Praze, má možnost je do konce divadelní sezony vidět v Brně, Olomouci, Poznani, Moskvě nebo na turné po Nizozemí.

Václav Kuneš / REEN. Hudba: Amos Ben-Tal (ISR/NL), scéna a kostýmy: Václav Kuneš, light design: Jackie Shemesh (ISR); tančí: Nina Botkay (BRA), Samir Calixto (BRA), Zuzana Herenyiová (ČR), Kenta Kojiri (JPN), Milan Odstrčil (ČR), Rei Watanabe (JPN).
Nataša Novotná / SACREBLEU. Hudba: Filip Jelínek, kostýmy: Eva Brzáková, light design: Pavla Beranová, visual artist: Dan Špaček; tančí: Nataša Novotná.