Recenze: Večer českých choreografů

Soubor Bohemia Balet v pondělí 28. 3. 2011 na prknech Nové scény uvedl pod názvem Večer českých choreografů mladé taneční talenty ve zbrusu novém představení. Zcela zaplněné hlediště bylo doslova prodchnuto slavnostní atmosférou, diváci měli totiž možnost připomenout si hned v úvodu životní jubilea dvou význačných osobností českého tanečního světa.

Večer zahájil svým proslovem umělecký ředitel souboru a ředitel pražské Taneční konzervatoře Jaroslav Slavický, který spolu s uměleckým šéfem Laterny magiky Zdeňkem Prokešem popřál k významnému životnímu jubileu vynikajícímu tanečnímu kritikovi a publicistovi prof. Vladimírovi Vašutovi, jemuž byla premiéra věnována.

Vašut gratulace přijal s výmluvným komentářem, kterým všechny přítomné pobavil: „Pánové hovoří podle staré průpovídky 'o mrtvých jen to nejlepší' - nedozvěděl jsem se o sobě sice nic nového, ale zato jsem si připadal trochu jako nebožtík. Děkuji publiku za to, že zachovalo důstojnou vážnost.“ Jako druhý vzácný host večera byla přivítána paní Markéta Kyliánová (matka choreografa Jiřího Kyliána), která v den konání představení oslavila své devětadevadesáté narozeniny. S nelíčeným obdivem této nestárnoucí dámě vestoje aplaudovalo celé hlediště.

Komponovaný večer představil dvě obnovené premiéry a dvě zcela nové choreografie. V úvodu předvedli členové Bohemia Baletu choreografii Trio g moll na komorní dílo Bedřicha Smetany, jejímž autorem je významný choreograf Pavel Šmok. Choreografická kompozice, která byla vytvořena již v roce 1991, nese jasně čitelný Šmokův rukopis – všechny pohyby tanečníků dokonale souzní s výraznou hudební partiturou, choreografie citlivě vyjadřuje změny nálad patrné v hudební předloze. Autor pro vyjádření hudby využívá sice úsporně, přitom však velmi působivě každý jednotlivý taneční pohyb. Na začátku stojí tři tanečníci (dvě dívky a jeden chlapec) na jevišti v trojúhelníkové formaci ve velkém světelném kruhu, z něhož během tance unikají, aby se do něj průběžně zpátky vraceli. Pomocí světla Šmok velmi promyšleně rozvrhl jevištní prostor, ve kterém se tanečníci pohybují.

I po dvaceti letech od svého vzniku choreografie stále diváky oslovuje, dá se říci, že se stala lety prověřenou klasikou. Jak v úvodu večera trefně vyjádřil Jaroslav Slavický, Trio g moll dnes patří k „rodinnému stříbru české choreografie“. Trojice tanečníků Bohemia Baletu Sandra Danielová, Tereza Chábová a Štěpán Pechar se citlivě zhostila provedení Šmokova kusu, všichni tři zvládli choreografii nejen dobře technicky – byli přesní a synchronní, ale i po výrazové stránce.

Jako druhá v pořadí byla uvedena obnovená premiéra Dvořákovy České suity D dur op. 39 v choreografii Kateřiny Dedkové-Frankové rovněž z roku 1991. Autorka choreografie s velkým citem upravila do jevištní formy tradiční lidové tance, jako polku, sousedskou nebo furianta. Zaplnila tak scénu stylizovaným českým folklorem, v úvodu klidným, postupně stále více roztančeným a vrcholícím dynamickým jásavým koncem. Sedm dívek a sedm chlapců v jednoduchých kostýmech Jiřího Jelínka připomínajících lidové kroje, zatančilo nepříliš technicky náročnou choreografii s mladistvou svěžestí a elánem. Nechybělo výskání, nejrůznější výměny a průplety párů a samozřejmě ani vysoké české zvedačky.

Po přestávce následovala choreografie nazvaná Triangl, kterou pro Bohemia Balet postavila mladá tanečnice a choreografka z Národního divadla Sylva Nečasová. Inspirací pro její nové dílo jí byla hudební tvorba českého zpěváka a textaře skupiny Illustratosphere Dana Bárty. Nečasová zastupuje nastupující mladou generaci tvůrců, která má ve své tvorbě sice našlápnuto dobrým směrem - má v sobě talent, který se může dál rozvíjet. Škoda však, že její nová choreografie pro tři tanečníky (dvě dívky a jednoho chlapce) působí poněkud prázdně a samoúčelně, v rámci celého večera pak až nevýrazně. Choreografii jako by celkově chyběl nějaký záměr, hezké taneční pohyby a čisté linie postrádají jasný a jednotící úmysl.

Českou premiérou nové taneční kompozice choreografů Tomáše Rychetského a Viktora Konvalinky nazvanou Deka pod dekou večer dramaturgicky gradoval. Netradiční skupinová choreografie tohoto dnes již zavedeného tvůrčího týmu je plná humoru. Účinkující v ní museli zvládnout nejen poměrně svižné taneční tempo, ale především i spoustu herecké akce. Sedmi tanečníkům se s poměrně náročným a ne zcela běžným úkolem podařilo vyrovnat velmi dobře. Autoři se zcela trefili do vkusu diváků a jejich dílo v publiku vyvolávalo salvy hlasitého smíchu už od prvních okamžiků.

Úroveň Taneční konzervatoře hlavního města Prahy a jejích absolventů se rok od roku zvyšuje, jak dokazují nejen podobná představení, ale také četné zahraniční úspěchy mladých tanečníků. Večer českých choreografů prokázal kvality leckterých mladých interpretů. Mezi tanečníky Bohemia Baletu se najdou opravdové talenty, o nichž ještě zcela jistě uslyšíme. Hned ve třech choreografiích večera na sebe upozornila zejména Tereza Chábová, absolventka Taneční konzervatoře hl. m. Prahy z roku 2009. Chábová je velkým pohybovým talentem, je technicky precizní, při tanci projevuje i své nesporné výrazové nadání. Svým tancem zaujal také Štěpán Pechar, loňský absolvent a rovněž člen souboru. Tento urostlý mladý muž je velmi charismatický, dokáže na sebe strhnout na scéně pozornost. Po taneční stránce je velmi technicky vyspělý.

Celkově byl Večer českých choreografů dobrým tanečním zážitkem. Členové souboru Bohemia Balet dostáli očekávání a vysokým nárokům diváků. Publikum, které bylo složeno nejen z rodičů účinkujících, současných studentů a absolventů školy, ale i z mnoha profesionálních tanečníků a pedagogů, jejich snahu náležitě ocenilo dlouhým potleskem.

Termíny dalších představení souboru: 7. 4. v Hálkově divadle v Nymburce - Les Sylphides, Česká suita a Deka pod dekou; 17. 4. ve Stavovském divadle v rámci live koncertu Spirituál kvintetu vystoupí Bohemia Balet ve druhé části večera s Růží v choreografii Petra Zusky. Uvažuje se o i představení ke Světovému dni tance 29. 4. v novém pražském Divadle Na Rejdišti.

Mezitím jede soubor do Budapešti na Festival mladých tanečníků, do Štětína na soutěž o nejlepšího absolventa evropských baletních škol a do Bytomi na koncert ke Světovému dni tance.