Filmové premiéry

Americké hrané snímky a české dokumenty tvoří nabídku filmových premiér tohoto týdne. Škatulku romantických komedií zastupuje režijní debut Philipa Seymoura Hoffmana Jack se chystá vyplout a Láska a jiné závislosti zkušenějšího filmaře Edwarda Zwicka. V americké produkci vzniklo i drama o vězních z ruského gulagu Útěk ze Sibiře a teenagerovské akční sci-fi Jsem čslo čtyři. Tuzemská kinematografie vyslala do kin Divadlo Svoboda, dokument vnuka scénografa Josefa Svobody. Ve vybraných kinech se také promítají tři české/slovenské dokumentární snímky, které spojuje výstup na nejvyšší horu světa Mount Everest.

JACK SE CHYSTÁ VYPLOUT. Romantická komedie o dvou párech, které se musí vyrovnat s nevyhnutelným osudem svých vztahů, podle stejnojmenné divadelní hry z Broadwaye v režii Philipa Seymoura Hoffmana (hrál například ve filmech Piráti na vlnách, Červený drak nebo Magnolia). „Portrét outsiderského hlavního hrdiny a jeho upřímné touhy dosáhnout ve svém životě změny k lepšímu Hoffman nejenom skvěle zrežíroval, ale také uveřitelně herecky ztvárnil v hlavní roli. Soundtrack s písněmi od amerických nezávislých písničkářů Grizzly Bear, Fleet Foxes a dalších už pouze podtrhuje výjimečnost Seymourova debutu,“ říká ke snímku Jakub Němeček z distribuční společnosti Aerofilms.

LÁSKA A JINÉ ZÁVISLOSTI. Jake Gyllenhaal a Anne Hathawayová ve filmu Edwarda Zwicka (Legenda o vášni, Poslední samuraj). Téměř romantická, málem hambatá, skoro komedie o tom, jak ustát milostný trojúhelník s parkinsonem a alespoň do zítřka přežít.

JSEM ČÍSLO ČTYŘI. Číslo čtyři má osud, kterému bude nucen čelit, ať už chce nebo ne. Právě v tom tkví dramatičnost celého filmu. Tenhle teenager konečně nachází, co hledal, ale nemůže to mít, protože nejdřív musí zachránit svět. Tolik slova producenta Michaela Baye o americkém akčním sci-fi, v němž prý diváci mohou očekávat „napínavý filmový zážitek s povědomými středoškolskými hrdiny, kteří se ale ocitají přímo uprostřed smrtícího pronásledování“. V hlavní roli mladého muže s neuvěřitelnými schopnostmi i neuvěřitelným jménem (John Smith) a kopou nepřátel s povolením zabíjet Alex Pettyfer, režie D. J. Caruso (Disturbia, Maximální limit).

ÚTĚK ZE SIBIŘE. Snímek australského režiséra Petera Weira (filmaře známého hollywoodskými snímky Zelená karta či Master & Commander) zakončoval letošní ročník Febiofestu. Drama o skupince vězňů, kteří prchají ze gulagu na Sibiři 4 000 mil až do Indie, natočil podle autobiografické knihy Poláka Slawomira Rawicza.

DIVADLO SVOBODA. Osobnost scénografa Josefa Svobody představuje dokumentární snímek jeho vnuka, Jakuba Hejny, jinak, než ji dosud většina zná. "Vyrůstal jsem v domě člověka, který byl výjimečným scénografem, ale taky mým dědou, s kterým jsem moc nemluvil. Bylo mi 25, když umřel, a já si uvědomil, že o něm téměř nic nevím. Tma a prázdný prostor, o kterých tak často mluvil jako o materiálu, s nímž pracuje, zaplnily moji hlavu. Rozhodl jsem se zkoumat onu tmu a prostor filmem, naplnit je tím, co nezemřelo společně s dědou," říká k dokumentu Hejna.


3X EVEREST. V rámci Mezinárodního festivalu outdoorových filmů mohou zájemci zhlédnout v českých kinech tři dokumenty o zdolá(vá)ní Mount Everestu. Téměř hodinový dokument Ve stínu bohyně Matky Země (2003, režie: Jindřich Procházka) mapuje historii československého horolezectví při zdolávání nejvyššího vrcholu naší planety. Krátkometrážní Everest - Juzek Psotka (2008, režie: Pavol Barabáš) je portrétem jedné z nejvýraznějších osobností slovenského horolezectví. A taktéž krátkometrážní Okno do nebe (2007) natočil někdejší pražský primátor Pavel Bém, který měl také možnost podívat se na svět z vrcholu Everestu.