Recenze: Thor

Jeho kladivo má schopnost ničit i stavět – a on nejde pro nějakou tu ránu daleko. Moudrý král ale válku nevyhledává, jen na ni musí být připraven! Shakespearovský příběh o galaktickém, rodinném dramatu a intrikách, v aranžmá komiksu střihnutém fantasy, dirigovaný podle not Marvelu evropským „arťákem“ Kennethem Branaghem.

Pro začátek se smiřte s tím, že Země je pouze jedním z devíti světů, který si navíc nestojí nijak valně, neboť má statut dolní říše zvané Midgard, kam se zpupné ratolesti z královského Asgardu posílají za trest jako do pasťáku. Když tohle skousnete, budete na tom jako naši dávní předkové, kteří proklatě dobře věděli, že náš svět není jediný, protože o něj museli tvrdě bojovat s mrazivými obry, již nás spolu s ním chtěli dát k ledu.

Asgard je vrchol galaktické pyramidy

kterému, jakožto i všem přilehlým říším, vládne moudrý král Odin (blbého mocnáře by Anthony Hopkins, který do toho šel jen kvůli Kennethu Branaghovi asi nevzal). Vachrlatý mír ohrožují zejména narostlí hajzlové, zapšklí Ledoví obři, které kdysi Odin zametl do jejich ledové říše Jotunheimu, kde od té doby kují žhavé plány, jak mu to vrátit. Zachovat a ubránit těžce vybojovaný mír a udržet v Asgardu na vikingské mýty nadstandardně příjemné klima, bude nejdůležitějším úkolem jeho nástupce. Zdálo se, že na trůn usedne Thor, protože byl prvorozený a také se uměl dobře ohánět kladivem. Jenomže kolohnáti z Jotunheimu sáhli k provokaci, Thor (kterému stačilo málo a hned mu u kladiva hořela koudel) spolkl návnadu, porušil otcův zákaz a s partou kámošů a kladivem (přítelem nejvěrnějším), vyrazil dát „mrazíkům“ lekci. Vážili dalekou cestu pro smrt, ale to nebylo nic ve srovnání s tím, jak se naštval taťka Odin.

„Nejsi hoden svého jména, této říše ani svých blízkých“

zahřmělo z jeho královských úst a vzápětí letěl Thor a za ním i jeho kladivo červí dírou k naší modré planetě. Vcelku snadno lze předem odhadnout, kam sebou kecli. Kromě ojedinělého případu v Saint Tropez (Četník a mimozemšťané) totiž drtivá většina „emzáků“ padá na území Spojených států amerických: Vzpomeňte na to, kde bylo třeba čelit nedávné Světové invazi či kde před svými lovci kličkovalo Číslo 4, v jakých zeměpisných souřadnicích se objevila podivná Znamení, kde řádili Lebkouni, kamarádil se E.T. či kudy prchal Starman Johna Carpentera.

Takže se nikdo nemůže divit, že i Thor se na konci svého letu zarazil o teréňák astrofyzičky Jane Fosterové, která nedaleko ospalého zapadáku Puente Antiguo (jenž bude ze svého hnípání brzy rázně probuzen) zkoumá v poušti Nového Mexika zvláštní nebeské úkazy. V první chvíli jí nedojde, že na jeden takový právě narazila, a nelze se jí divit, neboť když si samčí model Thor posléze svlékne triko začnou s ní cloumat pocity fyziologicky pozemské. Někde vysoko nad nimi Odin raději upadl do božského spánku, než si to kluci mezi sebou vyřídí, odstrkovaný bastard brácha Loki se konečně dostal k lizu a vládne Asgardu – a zkrotlý Thor začíná nalézat cestu k pokoře. Takhle nějak si to táta Odin představoval, a i když se zdá, že je v limbu, vrátí v pravý čas pro závěrečný boj kladivo tam, kam patří.

„Pojďme udělat boha a nechat ho spadnout“

řekli si kdysi Stan Lee a Jack Kirby z komiksového království Marvel, kteří většinou vědí, co a proč říkají. Jak řekli, tak udělali. Zapojili do hry neobehranou severskou mytologii a v roce 1962 představili ranaře Thora a jeho napráskané kladivo svým čtenářům.

Zdá se, že klíčovým okamžikem jeho filmové „reinkarnace“ byla chvíle, kdy klasik ekranizovaných shakespearovských příběhů Kenneth Branagh kývl (s gustem a rád neboť, se přiznává k slabosti pro Hamleta i pro Thora) na to, že se ujme režie a natočí svůj první megarozpočtový projekt (neboť 150 milionů dolarů za film předtím zcela určitě nikdy neutratil – původní scénář vypadal na 300 milionů). Většinu z těch, kteří si pak v Thorovi zahráli, lákala právě představa, že ho bude točit Kenneth Branagh, který z jejich komiksových figur dostane víc, než bývá v tomto žánru zvykem. A taky že ano! Možná mu tolik nejde akční choreografie bojových scén, ale v každém případě platí, že umí

Vyprávět příběhy a vykreslit postavy

jejichž přidanou hodnotou je nadkomiksový rozměr. S rozpočtem, který měl k dispozici, to pak mohl učinit velkolepým a fascinujícím způsobem, ve kterém forma obsah neválcuje, ale umocňuje a hranice komiksu a fantasy se stírají, neboť jsou postmoderně zbytečné. Branagh si neekluje popcorn a nestydí se za to, že točí pohodovou zábavu, protože mu to (právem) nepřipadá málo. Zdá se, že si to dokonce užívá, nakazil tímto pocitem i zbytek týmu a předává ho i nám.

Patrné je to především na hereckých výkonech, počínaje australským importem Chrisem Hemsworthem (který se může stát objevem roku) a Thorovi dodává jeho božskou i lidskou dimenzi, nejednoznačným záporákem, chamaleonem Tomem Hiddlestonem a zřejmě nikdy neselhávajícím Anthony Hopkinsem. Ve srovnání s touto galaktickou partou se pozemský casting drží (jak jinak) více při zemi: Natalie Portmanová ze sebe ještě nesetřásla tíhu Černé labutě, Stellan Skarsgard má úspornou roli, kde nemá co předvést, a Kat Denningsová je tu spíš do počtu, aby jim v autě nebylo smutno. Možná i proto, navzdory velké bojové scéně, která téměř zadupe Puente Antiguo do země, působí pozemské sekvence méně dynamicky a nadupaně.

Brilantní režii Kennetha Brannagha umocňuje vícevrstevnatý svět, který tu byl vytvořen,v němž se z červí díry plavně přesedá na koně a pod jehož vizuálem je podepsán oscarový laureát Bo Welch, podporovaný kamerou Harise Zambarloukose a hudebními motivy Patricka Doylea. Český dabing snímku tradičně nepřidává (jak by také mohl?), ale tentokrát ani brutálně neubírá (což je v zásadě příjemným překvapením). Ostatně jako celý film. Existence Einstein-Rosenova mostu se v něm sice neprokáže – zato se můžete galakticky bavit!

THOR: USA 2011, 130 min., české znění/titulky, od 12 let, 28 kopií. Režie: Kenneth Branagh, scénář: Ashley Miller, Zack Stentz, Don Payne, kamera: Haris Zambarloukos, hudba: Patrick Doyle. Hrají: Chris Hemsworth (Thor), Natalie Portmanová (Jane Fosterová), Tom Hiddleston (Loki), Anthony Hopkins (Odin), Stellan Skarsgard (Erik Selvig).

Filmoví hrdinové z líhně Marvelu

Na stránkách komikových sešitů se objevují již od roku 1939, kdy Martin Goodman dnes již legendární vydavatelství Marvel Comics založil. V současné době mají v jeho „fundusu“ kolem pěti tisíc postav a není se co divit, že se řada z nich již úspěšně prodychtila i na filmové plátno. Je nepochybné, že tato pouť Thorem zdaleka nekončí, neboť v záloze jsou další - o ambiciózním crossoveru The Avengers, plánovaném na příští rok, ve kterém si chlapík s kladivem zahraje s partou jemu podobných, nemluvě.

A kdože se v dresu Marvelu již stal filmovou hvězdou?

BLADE

Napůl člověk, napůl upír, v dlouhém plášti a s mečem, kterým v asijském stylu kuchá vampýrské vidláky, připravující temné plány, jež mají v přívalech krve utopit lidstvo. Wesley Snipes v kultovní roli borce, díky kterému možná přežijeme. Poprvé se komiksovými stránkami mihl již v roce 1973.

DAREDEVIL

Superhrdina v červené pláštěnce, maskovaný noční mstitel a muž, který nezná strach se vždy neomylně a v pravý čas zjeví tam, kde se chystá pořádná křivárna. Mainstreamová komiksová adaptace, která na vrcholy žánru rozhodně nemá a v níž je záporák lepší nežli hrdina - aneb jak se naučit fandit Zlu.

FANTASTICKÁ ČTYŘKA

Díky průletu mrakem kosmické radiace získali nadpřirozené schopnosti. Důležité je, že je využívají pro záchranu lidstva, na které chce právě zaútočit slizácký mutant Dr. Doom (a v záloze jsou další obejdové). Do vesmíru vvyrazili, aby prozkoumali střed kosmické bouře, zpátky se vrátili jako Fantastická čtyřka.

HULK

Svérázná komiksová adaptace, ve které režisér Ang Lee ubral na akci a přidal na psychologické hloubce. Nicméně i v tomto případě se bude Eric Bana měnit v zelené monstrum, záporácký taťka Nick Nolte a jeho psi budou přihlížet a Jennifer Connellyová se prohýbat pod přívaly jeho citů.

IRON MAN

Tony Spark alias Robert Downey Jr. jako „železňák“, na kterého nikdo nemá. Zbrojařský Einstein a bytostný holkař jako další superhrdina od Marvelu, jemuž z pod masky padají suché hlášky a který rozjíždí další popkornovou jízdu ve stylu jeho slavného výroku, že nejlepší zbraň je ta, ze které stačí vystřelit jen jednou.

KAPITÁN AMERIKA

Premiérově zavelel z komiksových stránek ve válečném roce 1941. Když splnil svoji vlasteneckou misi načas zmizel, aby se posléze stal vůdcem týmu známých marvelovských tváří, jenž tvořil základ The Avengers (na plátně budou k vidění příští rok). Po fatálním propadáku z roku 1990 se jeho triumfální návrat na filmové plátno chystá na letošní léto.

KAT

Zásadní díru do filmového komiksového světa rozhodně neudělal. Ale jinak se tajný agent Frank Castle snaží ze všech sil, aby to nandal nemilosrdnému bossovi Howardu Saintovi, který mu vyvraždil rodinu a poslal ho na cestu nelítostné pomsty. S vlastní spravedlností v tlapách a proti jakékoli přesilovce splácí staré dluhy.

SPIDER-MAN

Mohl klidně vyrůstat jako nenápadný kluk, který má rád svoji tetu, strejdu a beznadějně též spolužačku Mary Jane, která dává naneštěstí přednost urostlejšmní hochům, než je Peter Parker. Ale pak ho kousne geneticky infikovaný pavouk a z něj se stane elegantní borec Spider-Man. Tobey Maguire v pavoučích smyčkách mezi outsiderem a superhrdinou.

X – MEN

Děti, které se narodí s X-faktorem v genech, budou mít sice zvláštní schopnosti, ale mezi obyčejnými smrtelníky nebudou mít na růžích ustláno. Z jejich síly jde totiž strach, provázený pochybnostmi, zda ji vždy dokáží ovládnout. Klasický komiksový příběh o tom, jak je pro vzájemné soužití „rozličných“ důležitá tolerance a jak je obtížné jí dosáhnout.

Thor
  • Thor zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/26/2507/250617.jpg
  • Thor zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/26/2507/250608.jpg