Dánové se učí filmovat od Čechů

Praha – V České republice natáčí renomovaná dánská produkční společnost Zentropa, která je spojována se známým režisérem Larsem von Trierem. Zentropa využívá české exteriéry a český štáb k natáčení historického filmu Královská záležitost. Zakladatelem jedné z nejúspěšnějších evropských filmových společností je Peter Jensen. A proč natáčí se svým štábem právě v Česku? „My jsme sem přijeli, abychom se učili. Protože zde získáváme znalosti, které v Dánsku nezískáme. Snažíme se zde realizovat něco, co bychom v Dánsku nemohli,“ vysvětluje Jensen.

Renomovaná společnost Zentropa vznikla v roce 1992. Producent Peter Jensen ji založil s kontroverzním režisérem Larsem von Trierem. Na kontě má přes 70 filmů, za všechny například Prolomit vlny (1996), Tanec v temnotách (2000) nebo Antikrist (2009). Právě v posledně jmenovaném případě má jít o jeho dosud nejkontroverznější snímek. Tématem je žena, která objevuje svou sexualitu. Z předchozích filmů je jasné, že Trier se tématu sexuality ani jejímu ztvárnění ve filmu nevyhýbá.

Peter Jensen

„Je zde filmový průmysl (v Praze), který je více profesionální. Lidé jsou zde více profesionálně zdatní. Je zde velká produkce a my se tady můžeme poučit, jak filmovat. A to je pro nás skvělý scénář.“

Video Reportáž Maria Kubaše
video

Reportáž Maria Kubaše

Do Česka dovezla renomovaná společnost Zentropa pouze desetičlenný tým. Film Královská záležitost, který zde natáčí, ale není zcela běžným filmem v rámci produkce Zentropy. Vychází z pravdivých událostí dánské historie. Hlavní roli hraje Mads Mikkelsen, známý jako padouch z bondovky Casino Royale. Produkční společnost Zentropa pod vedením Petera Jensena chce film stihnout dokončit tak, aby se film mohl zúčastnit filmového festivalu Berlinale v únoru 2012.

Šílený Lars von Trier terorizuje herečky

Peter Jensen spolupracuje s Larsem von Trierem několik let. Tohoto kontroverzního režiséra provází pověst podivína, jenž se často dostává do konfliktu s herci a herečkami. Podobnou zkušenost s ním má i zpěvačka Bjork. „Lars von Trier má několik diagnóz. Je to skutečný šílenec, ale je to jeden z těch nejmilejších lidí a nejprofesionálnějších filmařů. Má psychotický problém, ale nijak to nedopadá na jeho práci. Je skutečně zodpovědný, dá se na něj spolehnout, je pod kontrolou,“ obhajuje svého kolegu Jensen.

Podle Jensenových slov je von Trierovo „zacházení“ s herečkami skutečnou psychologickou hrou o moc. „A za tímto účelem někdy možná tlačí tu herečku za její komfortní zónu. Když jí určitým způsobem podrazíte půdu, na které je zvyklá stát, změní způsob hraní,“ dodává Jensen.