Sanfranciský orchestr sklidil nadšené ovace

Praha - Festivalový večer na Pražském jaru včera patřil Sanfranciskému symfonickému orchestru. Přední americké těleso s velkým úspěchem řídil v beznadějně vyprodané Smetanově síni Obecního domu jeho hudební ředitel a dirigent Michael Tilson Thomas. Orchestr se na festival vrátil po osmi letech, od roku 2003 již potřetí. Praha je tentokrát jeho první zastávkou na evropském turné ke stému výročí založení, které připadá na tento rok stejně jako 100. výročí úmrtí skladatele Gustava Mahlera.

Mahlerovu Druhou symfonii chystají Američané přednést na svém druhém pražském koncertu, jenž se koná dnes večer. Pro čtvrteční koncert nastudovali v tuzemsku méně známou skladbu Synchrony od Henryho Cowella, která zazněla v české premiéře. Večer poté zpestřil Houslový koncert nazvaný Památce anděla od Albana Berga, v němž jako sólista zahrál německý houslista Christian Tetzlaff. Přídavkem přednesl sólo Largo z Bachovy Sonáty C dur.

Druhou část koncertu vyplnila oblíbená Pátá symfonie zvaná Osudová Ludwiga van Beethovena. Publikum ocenilo její provedení několikanásobným potleskem, který patřil zejména dirigentovi Tilsonu Thomasovi. Závěrem se posluchači dočkali temperamentního Brahmsova Uherského tance č. 10.

Ve znamení Mahlera

Po pražských koncertech plánuje orchestr zavítat například do Bruselu, Lucemburku, Essenu, Paříže a Barcelony. Na svém turné zahraje postupně tři Mahlerovy symfonie - č. 2, 6 a 9. Jediné město, kde uvede všechny tři, bude Vídeň, kde se koncerty stanou součástí mahlerovských oslav. Ke stému výročí orchestru vyšel komplet 17 CD s Mahlerovými symfoniemi, sedm samostatných desek v minulosti získalo cenu Grammy.

Tilson Thomas, jedenáctý hudební ředitel sanfranciských symfoniků, stojí v jejich čele již šestnáctou sezonu. Uznávaný dirigent a znalec Mahlerovy tvorby, známý také pod zkratkou MTT, je i výjimečným popularizátorem hudby; klade důraz především na hudební vzdělávání.

Michael Tilson Thomas se dokonce potkal se ženou Gustava Mahlera, s Almou Mahlerovou. Stalo se to v Los Angeles a jemu tehdy bylo 12 let, Almě 75 a právě zastavovala několik partitur Gustava Mahlera. „Byla velmi hravá, až provokativní, flirtovala se mnou. A tato zkušenost ovlivnila to, jak provádím známý motiv z 1. věty ze 6. symfonie, protože ten zobrazuje Almu, jak řekl sám Gustav Mahler,“ prozradil dirigent.

V Praze uvedl v evropské premiéře tuto středu další epizodu ze vzdělávací řady Keeping Score, která tentokrát pojednává o Mahlerově životě. Dokument se ve zkrácené verzi promítal na zahájení středečního megakoncertu Mahlerovy Osmé symfonie v pražské O2 areně.