Pražské jaro dnes přivítá Johna Malkoviche

Praha - Největší hudební přehlídka vážné hudby v Česku, festival Pražské jaro, dnes v Dvořákově síni pražského Rudolfina přivítá Johna Malkoviche. Americký herec, režisér a producent se představí jako vypravěč v hudebním moritátu Pekelná komedie, jehož námětem se stal případ rakouského sériového vraha Jacka Unterwegera. Program 66. ročníku festivalu pokračuje i v Národním divadle, kde se uskuteční první ze dvou koncertů scénické moderní miniopery Šel jsem do domu, ale nevstoupil v podání souboru Hilliard Ensemble. Druhé představení se koná v Národním divadle v pátek.

Unterwegerův příběh, který je příkladem toho, jak média mohou ze zločince udělat celebritu, je v Pekelné komedii kombinován s hudbou Beethovena, Boccheriniho, Glucka, Haydna, Mozarta, Vivaldiho a Webera v podání sopranistek Bernardy Bobrové a Alexandry Zamojské a barokního orchestru Vídeňské akademie řízeného Martinem Haselböckem. „Vlastně je to strašný příběh. Ale je to příběh o velkých emocích a o lidech, kteří měli pocity vždy stejné. Tak tomu bylo před tisíci lety a je tomu tak i teď,“ myslí si umělecký vedoucí barokního orchestru Wiener Academie Martin Haselböck.

Podle Haselböcka se v pojetí tématu nejedná o glorifikaci zločince. „Je to příběh, který navazuje na mnohé, co se odehrávalo v opeře v 19. století nebo v barokní opeře. Vždy se opakuje motiv násilí. Násilí je pácháno neustále, i na ženách. A to zrcadlilo i umění minulosti. Takže je to divadelní hra, která má mnoho poselství, nejen příběh Unterwegera,“ vysvětluje Haselböck.

Video Reportáž Lucie Klímové
video

Reportáž Lucie Klímové

0„Již na tiskové konferenci jsme viděli, že můžeme v Praze počítat s intelektuálně velmi vzdělaným publikem. Je to publikum, které umí anglicky. Kdo umí anglicky, bude mít větší radost z představení, ale samozřejmě bude opatřeno titulky. Publikum, které by chtělo vidět jen Johna Malkoviche, si také přijde na své, protože bude na jevišti dvě hodiny v kuse. Je to opravdu skvělý člověk, nesmírná osobnost. Není to žádná hvězda s manýry.“

Pro varhaníka a dirigenta Martina Haselböcka je Pražské jaro významným festivalem. Poprvé na něm vystoupil ve 14 letech jako varhaník-sólista, před deseti lety naposledy se svým orchestrem jako dirigent. „Z Vídně jsme se vždy dívali se závistí do Prahy a říkali jsme si: V Praze je báječná kultura. Myslím si, že je skvělé, když si festival podrží tak skvělou kvalitu jako Pražské jaro,“ dodává.

Kromě Pekelné komedie se v rámci Pražského jara uskuteční první ze dvou koncertů scénické moderní miniopery souboru Hilliard Ensemble. Jde o mimořádný projekt založený na zvláštním spojení hudebního experimentu známého britského souboru.