Recenze: Kung Fu Panda 2

Dračí bojovník panda Po bdí dál nad bezpečím údolí a v pauzách mezi Kung Fu údery přemítá, odkud se tu vzal, kdo je a proč je jeho táta houser? Jeho příběh neměl šťastný začátek, ale záleží jen na tom, jak ho dopíše a kým se rozhodne být. Před třemi lety vykostil hnusného tygra Tai Lunga a teď bude muset načechrat peří albínskému pávovi Lordu Shenovi. Černobílý hrdina z DreamWorksu už definitivně přestal vařit nudle a hledá vnitřní klid bojovníka, na kterého nikdo nemá.

Dlouho se zoologové mylně domnívali, že panda je něco mezi medvědem a mývalem, který se potuluje bambusovými houštinami Sečuanu a Tibetu, neškodný „plyšák“, jenž podcenil rozmnožovací akt, a je tudíž téměř na vymření. Ale v roce 2008 přišli koumáci z DreamWorksu s variantou Kung Fu Panda, podle které může být tenhle tvor z čeledi medvědovitých, když je patřičně posedlý bojovým uměním a nechce celý život jen prodávat nudlovou polévku, spíše něčím mezi Brucem Lee, Jackie Chanem a Chuckem Norrisem. Tahle (vědecky neverifikovaná, ale nadšenými diváky na celém svět spontánně akceptovaná) alternativa se masivně ujala, což přesvědčivě dokládá fakt, že za 130 investovaných milionů dolarů tvůrci téhle odvážné hypotézy vzápětí inkasovali více než čtyřnásobek ze světových tržeb.

Zvířátka si budou znovu dávat po tlamě

Ve středověké Číně bylo pořád proti komu bojovat. Sotva si Po udělal předložku z tygra Lunga, neměl se ani čas pořádně nadlábnout (což je při jeho vyhlášené žravosti na pováženou) a už je tu další potvora, které je třeba zatnout tipec. Brutální tygří sílu střídá megalomanský páv lord Chen, který sice vypadá jako vyklepaný chocholouš, ale je to na obyčejného ptáka pěkně ambiciózní parchant. Být členem dynastie mírumilovných pávů, kteří tehdy vládli Číně, ho nebaví, neboť v každém brku cítí, že má na víc! Jeho program je agresivní a jednoduchý, aby ho pochopila i jeho nabušená vlčí smečka: Ovládnout Čínu, zničit Kung Fu a stáhnout z kůže poslední pandu.

A tak má Dračí bojovník Po před sebou tvrdou, rukodělnou práci, při které toho hodně rozdá i schytá. Potřebuje si jen ujasnit pár elementárních pandích otázek typu: Jak je to s mým skutečným tátou a mámou a jak může Kung Fu zničit to, co chce zničit Kung Fu, a pak už jen nastaví tlapy do polohy Fu jao – Tygří dráp, natáhne ji prvnímu vlkovi, který se mu připlete do cesty a válka o Čínu i zachování vlastního rodu může vypuknout. Ani tentokrát na to ovšem není sám, neboť bojové křoví mu tradičně dělá Pět postrachů, zdánlivě nesourodá smečka svérázných bojovníků ve složení Tygřice, Jeřáb, Kudlanka, Opičák a Zmije, kteří, pro ty, co neznají základní abecedu Kung Fu, odkazují na jeho bojové styly pěti zvířat (Tygr, Drak, Had, Jeřáb a Leopard).

Je možné, že je tak trochu adoptovaný

Hlavním problémem „dvojek“ je, aby co nejméně sklouzly pod úroveň „jedničky“, příliš neriskovaly, zbytečně neexperimentovaly, snaživě vycedily maximum z toho, co ve výchozí verzi zabralo, a nastolily nedočkavé očekávání příštího. V případě tohoto „sequelu“ vsadili tvůrci především na nadupanou akci, která přebíjí děj řídší nežli nastavovaná nudlová polévka.

V akci samozřejmě kmitá především osvědčený Dračí bojovník Po, jehož existenciální problémy jsou sice na místě (komu by nevrtalo hlavou, proč má za tátu housera) – ale nikoho jiného vlastně nezajímají, takže se hodí spíš jen jako záminka pro zařazování retro flashbacků jako oddychových předělů mezi jednotlivými řežbami. A ty jsou animačně bravurně zvládnuté, velkoryse rozmáchnuté i vymazleně dotáhnuté, čímž činí z Pandy 2 animák tohoto tisíciletí, na kterém se děti baví, dospělí nenudí a přívlastek rodinný je na místě. Kung Fu filmy se v téhle Pandě, na rozdíl od jedničky, zrcadlí spíše v choreografii akčních scén nežli obtisknutím klasických dějových schémat.

Řemeslně zdatná režisérka Jennifer Yuhová má natrénováno z jedničky, kde působila v trojjediné roli jako vedoucí scénáře, supervizorka akčních scén a režisérka snových pasáží, což spolu s jejím obdivem k hongkongským akčňákům představuje hlavní důvody, jež ji kvalifikovaly pro režijní křeslo, a byly zárukou, že pandí sága bude pokračovat podobně, jako v prvním díle začala. K téhle záruce ostatně přispívá i fakt, že se tu s ní v jednom týmu znovu sešla i řada těch, kteří před třemi roky pomáhali uvést bojovně nabuzenou pandu do světa.

„Přece nenechám zničit něco, co jsem se právě naučil!“

Tahle motivace, se kterou jde Po do boje, je dostatečně přesvědčivá a stačí vám k tomu, abyste černobílému Dračímu bojovníkovi drželi jeho typický pandí palec. Aby zůstal jeho živočišný druh zachován, Čína se vymanila ze zlověstného stínu pavího ocasu a Kung Fu nezemřelo! Každé klišé, které k tomuto pomůže, je dobré, každá dobře mířená rána pandí pěstí, podmalovaná monumentální hudbou Johna Powella a Hanse Zimmera, užitečná.

Jeho příběh, jak již bylo řečeno, je hustá story, která neměla šťastný začátek, ale pak objevil Kung Fu, našel nové přátele a ve „dvojce“ i vnitřní klid, bez kterého skutečný bojovník nikdy nevystoupí až na vrchol. Dobrý návod pro každého, kdo (jenom zdánlivě) nemá šanci, protože má nadváhu, vaří v hospodě svého divného (leč milujícího) táty nudle – a potichu sní o tom, že má na víc. A užitečné varování pro každého, kdo se cítí bezpečnější za mřížemi, neboť má pocit, že tam nemůže přijít k úrazu tak jako ve svobodném světě, kde se o sebe musí umět postarat.

Na jeden animák je to dost zásadních vzkazů od jedné hodně zaměstnané pandy, která ovšem ví, o čem je řeč. Když si uvědomíte čím (a jak) musela projít, je zřejmé, proč je zařazena mezi ohrožené druhy, ale přesto je pořád mezi námi!

KUNG FU PANDA 2: USA 2011, 91 min. Režie: Jennifer Yuhová, scénář: Jonathan Aibel, Glenn Berger, hlavní animátor: Dan Wagner, hudba: Hans Zimmer, John Powell. Hrají (české znění): Saša Rašilov, Otakar Brousek st., Nela Boudová, Tereza Bebarová, Michal Holán, Libor Bouček.

• Kung Fu Panda 2 zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2604/260307.jpg
  • Kung Fu Panda 2 zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2604/260309.jpg
  • Kung Fu Panda 2 zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2604/260308.jpg