Státní opera se spojí s Národním divadlem

Praha – Státní opera se k 1. lednu 2012 sloučí s Národním divadlem, „značky“ obou institucí ale budou zachovány, prohlásil ministr kultury Jiří Besser. Nejlepší řešení pro fungování všech souborů a orchestrů SOP a ND se od začátku února pokoušela najít ministerská komise. Státní opera se sloučení obávala, proti této možnosti několikrát její zaměstnanci protestovali. Ministr je ale opakovaně ujistil, že sloučení je pouze jednou z variant řešení. Ironií současné situace je, že SOP měla dnes večer na programu galakoncert, kterým chtěla mimo jiné vyjádřit podporu zachování operního i baletního souboru opery.

Transformace obou příspěvkových organizací ministerstva označuje Besser za dlouhodobý koncept, jehož reallizace se chystá na léta 2012-2015. „Je potřeba pro něj připravit legislativní prostředí i určitou ekonomickou osu,“ upozornil ministr.

Činohry se reforma netýká, jen baletu a opery. Plán zachovává uměleckou samostatnost orchestrů a sborů obou institucí, počítá naopak se sloučením baletních souborů a souboru sólistů ND a SOP. „Pokud jde o operu, zachovány budou oba orchestry, oba sbory a každý ponese jméno své instituce. Sólistický ansámbl bude spojen a umělecký šéf opery bude také jen jeden,“ potvrdil šéf ND a pověřený ředitel SOP Ondřej Černý. Spojený baletní soubor povede současný šéf baletu ND Petr Zuska. 

Dolanský nevěří, že spojení je pro ND a SOP přínosem

„V současnosti máme dva vyprofilované balety. Obávám se, že pokud dojde ke sloučení baletů ND a SOP, znamená to zánik klasického baletu v Praze, protože pan Zuska nepracuje se souborem klasickým způsobem,“ namítá v souvislosti se změnou, kterou reforma přinese, odvolaný pověřený ředitel SOP Radim Dolanský. Ten je od začátku ostrým kritikem spojení pražský scén.

Za šťastné nepovažuje ani personální obsazení dalších postů. „Každý ten soubor musí mít své vedení, které se za něj bude bít a které se postará o to, aby soubor nějakým způsobem rostl. Já nevěřím, že vedení, s nímž po tomto spojení přichází pan ministr, dopadne dobře,“ uvedl s odkazem na Ondřeje Černého a Roka Rappla. Černý, ředitel ND, nahradil Dolanského po jeho odvolání ve funkci pověřeného ředitele SOP. Slovinský režisér a scénograf Rok Rappl, uměleckým jménem Rocc, bude od 1. ledna příštího roku šéfem opery Národního divadla a SOP.

Jedni jsou pro….

„Zvýšení státního příspěvku z ministerstva kultury půjde především na zlepšení mezd uměleckých profesí. Velmi intenzivně jednáme s ministerstvem práce a sociálních věcí i o otázkách slušného důchodu pro končící umělce,“ pokračoval ministr v představování plánů reformy příspěvkových organizací. Ujistil umělce obou institucí, že o svá místa se bát nemusí. „Rezervy hledáme především v provozních nákladech, v nákladech na managementy a v některých provozně-výrobních procesech,“ upřesnil. S hledáním rezerv má ministerstvu pomoci audit.

"Jde o ambiciózní plán, který…

… zachovává uměleckou samostatnost obou těles, inspiruje se zkušeností z podobné transformace ve Vídni či Paříži. Základním cílem je zlepšit celkové podmínky pro práci umělců a přitom zvýšit efektivitu hospodaření. Chceme mít jistotu, že investice, které stát vloží a bude vkládat do SOP a do ND, budou maximálně efektivně rozdělovány." /Jiří Besser/

Podle Černého změny nijak neovlivní už naplánované sezony SOP a ND 2011 až 2012. Případné personální změny přicházejí ale v úvahu až v sezoně 2012/2013. „Umělecké soubory budou zachovány ve stejné velikosti. Na druhé straně ve střednědobé perspektivě by mělo dojít k dílčímu snížení počtu orchestrálních hráčů,“ připustil.

"Rozhodnutí pana ministra…

… považuji za jediné správné a jsem připraven projekt transformace realizovat se svým týmem. Model fungování obou institucí bude ukotven v tradici obou institucí, ale nebude se tradicí svazovat, tak jak se mnohdy svazuje teď. Jsem přesvědčen, že je to v tuto chvíli jediná cesta, jak zajistit lepší podmínky zaměstnanců obou institucí, že to je cesta, která má šanci vytvořit evropsky konkurenceschopný divadelní organismus a zajistit stabilitu a progresivitu v budoucnosti. /Ondřej Černý/

Ve druhé fázi transformace SOP a ND se podle Bessera bude řešit výrobní, servisní a zkouškové zázemí Národního divadla, změny ve mzdové politice a příprava nutných legislativních kroků. Další konkrétní kroky zveřejní ministerstvo na podzim. Téměř jisté je už teď využití jednotlivých budov operou, činohrou a baletem. „Počítáme s tím, že model, který funguje v tuto chvíli, bude víceméně zachován,“ odhaduje Černý.

…. jiní proti 

Proti sloučení protestovala Česká hudební rada i zástupci sólistů a orchestru ND a SOP. Podle nezávislého operního manažera Richarda Koláře petici za samostatnost Státní opery podepsalo přes 15 tisíc lidí. Kolář v otevřeném dopise zaslaném dnes médiím naznačuje, že za reformou operní scény mohou být i ekonomické zájmy, konkrétně prodej některých objektů z majetku Národního divadla. Proti tomu se Besser ohradil.

„Zaznívají dvě základní námitky proti tomuto procesu - vznik molochu a zrušení umělecké konkurence,“ dodal k nesouhlasným reakcím Černý. „Instituce, která vznikne, je schopná fungovat flexibilně. A to, co se zrodí, je synergie - spojení sil a vytvoření jednoho reprezentativního operního domu, který bude konkurenceschopný s Evropou. Nemyslím si, že máme soutěžit sami mezi sebou, ale s Vídní, Drážďany nebo Barcelonou. Interní soutěživost bude zachována existencí dvou souborů,“ argumentuje.

"Pan ministr…

… nám zatím nic konkrétního neřekl, to je první věc. Druhá, o které se musí mluvit, je úroveň. Pokud se dva soubory sloučí, jaká je záruka, že tímto krokem získáme pozvednutí úrovně obou souborů?" /Radim Dolanský/

Postupnou přeměnou obou pražských scén se zabývala ministerská komise pod vedením náměstka ministra Radka Zdráhala, která vznikla na začátku února. Ke spojení obou scén nedochází v jejich historii poprvé. V roce 1948 byla budova dnešní SOP připojena k Národnmu divadlu, od následujícho roku fungovala pod názvem Smetanovo divadlo. Svou samostatnost získala operní a baletní scéna až v roce 1992.

Situace kolem SOP a ND v bodech

22. září 2010 - Ministerstvo kultury (MK) si zadalo studii, která měla navrhnout řešení problému dvou operních domů v Praze, tedy operního souboru Národního divadla (ND) a Státní opery Praha (SOP).

20. prosince 2010 - Po půl roce ve funkci rezignoval šéf SOP Oliver Dohnányi, ve svém prohlášení uvedl, že odstoupil po dlouhodobém nátlaku ministerstva. Vedením opery byl pověřen Radim Dolanský.

14. ledna 2011 - MK oznámilo, že chce letos společně s odborníky rozhodnout o budoucnosti předních pražských scén - opery, baletu a činohry. Podle náměstka ministra Radka Zdráhala vidí úřad v metropoli prostor pouze pro jeden operní a baletní soubor a budova SOP je k tomu jednoznačně předurčena.

20. ledna 2011 - Umělecká rada orchestru ND vyjádřila znepokojení nad vizemi MK o budoucnosti ND a SOP.

31. ledna 2011 - Část členů činohry ND oznámila, že nesouhlasí s možným spojením ND s SOP a obávají se přetvoření Stavovského divadla ve výhradně mozartovskou scénu.

1. února 2011 - Ministr kultury Jiří Besser na setkání se zástupci ND prohlásil, že činohra ze Stavovského divadla nezmizí. Besser ubezpečil, že scéna zůstane součástí ND a úkolem činohry bude tam i nadále pokračovat v tradici českého činoherního divadla.

8. února 2011 - MK zveřejnilo složení týmu, který má za úkol projednat budoucnost SOP a ND. Skupinu tvoří pět lidí z ministerstva a čtyři experti - teatrolog Josef Herman, personální ředitelka firmy Reader's Digest Anne-Marie Nedoma, ředitel agentury Dilia Jiří Srstka a dirigent Leoš Svárovský.

15. února 2011 - Dočasný šéf SOP Dolanský předložil ministerstvu návrh, ve kterém prosazoval zachování samostatné existence S0P. Svou vizi předložil i ředitel ND Ondřej Černý.

28. února 2011 - V bouřlivé atmosféře předali zaměstnanci SOP na MK v Praze otevřený dopis ministru Besserovi, ve kterém vyjadřují svůj nesouhlas s chystanou reformou operní scény.

3. března 2011 - Besser odvolal pověřeného ředitele SOP Dolanského. Vedením opery byl dočasně pověřen ředitel ND Černý. Odvolání Dolanského posílilo spekulace o uvažovaném sloučení SOP a ND. Proti ministrovu rozhodnutí protestovali před večerním představením opery Rigoletto umělci a další zaměstnanci SOP.

23. března 2011 - Ministr Besser uvedl, že nechce, aby si SOP a ND nezdravě konkurovaly. Za hlavní důvod chystané reformy označil snahu o účelné vynakládání finančních prostředků. Ministr to řekl na schůzi senátního výboru pro vzdělávání, jež se zabývala otevřeným dopisem České hudební rady (ČHR). Vyjádřila znepokojení nad vývojem událostí kolem pražského operního divadla. Besser připustil, že sloučení je jednou z navrhovaných variant.

6. června 2011 - SOP se k 1. lednu 2012 sloučí s ND.

Vydáno pod