Nikolaev: Z Lidic se chtě nechtě stává fenomén

Lidice - „Necítili se filmem zrazeni, už to mi stačilo,“ poznamenal režisér Petr Nikoleav v pořadu ČT24 Hyde Park k reakcím pamětníků lidické tragédie na jeho nejnovější film Lidice. Na návštěvnost si první hraný snímek o tragickém osudu obce vyhlazené nacisty zatím nemůže stěžovat, přestože ne všechny kritiky byly příznivé. „Ten film není bez chyb, ale nenajít na něm nic pozitivního mi přijde absurdní,“ reaguje na výtky Nikolaev. Těší ho naopak, že jeho snímek se stává jistým „fenoménem“, a to přesto, že za jeho vznikem nestál žádný kalkul a snaha o laciné zviditelnění, jak si podle režiséra někteří myslí.

„Byla celá řada momentů, kdy si člověk uvědomoval, že je to velmi delikátní věc, že jde o to vystihnout esenci celé té situace. Byly to riskantní volby, protože ve chvíli, kdy bychom zvolili špatně klíč, byl by film nenávratně poškozený,“ uvedl k natáčení, které ho stálo mnoho psychických sil, Nikolaev.

„Velmi silná pro mne byla chvíle, kterou jsme točili před úsvitem 10. června, kdy se ve sklepě modlí lidičtí muži,“ dodává příklad. „A když v tom sklepení zazněl otčenáš, tak to bylo něco, z čeho běhal mráz po zádech. Myslím, že každý si dovedl představit ty chlapy, když čekali na smrt.“

Snaha o srozumitelnost není kalkul

U tak závažného historického tématu je podle režiséra podstatné najít úhel pohledu, což se scenáristovi Zdeňku Mahlerovi povedlo. „Jeho objevným přínosem bylo, že na to téma dokázal najít postavy, které jsou kontroverzní, na jejichž osudu se tragédie vypráví přes osobní zážitek. Člověk má tak příležitost se do věci vžít víc, než kdyby se jen citovala známá historická fakta,“ domnívá se Nikolaev. Upozorňuje ale, že filmaři se snažili co nejvěrněji historie držet, i pamětníci, kteří se účastnili projekce snímku, byli překvapeni, jak se skutečnosti drží.

Tvůrci navíc už od začátku mysleli na to, aby byl film srozumitelný i pro zahraničního nebo s podrobnostmi českých dějin méně seznámeného diváka - i proto se dodatečně dotáčely scény zachycující atentát na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha. Snahu o srozumitelnost ovšem Nikolaev odmítá označovat za kalkul, brání se i dalším výtkám, které se objevily v kritikách k jeho počinu.

„Je neuvěřitelné, že Lidice zajímají lidi víc než Piráti z Karibiku“

„Netvrdím, že ten film je bez chyb, to by bylo směšné. Nebyl ale dělaný jako snaha po laciném zviditelnění, ale jako snaha ty události co nejlépe zpracovat,“ vysvětlil. Považuje za absurdní, že někteří kritici na filmu nenecházejí nic pozitivního. Odpověď jim ale podle něho dává snímek sám.

„Lidice začaly, a já to sleduji s velkou radostí, žít vlastním životem. Chtě nechtě se z něj stává určitý fenomén,“ domnívá se Nikolaev. „Podstatné je, že lidé do kina chodí. Je neuvěřitelné, že na tak náročné téma přijde víc lidí než na Piráty z Karibiku nebo X-men.“ Za první čtyři dny vidělo Lidice téměř 45 tisíc diváků a v žebříčku nejnavštěvovanějších filmů uplynulého víkendu se tak vyhoupl hned na první místo. Některá kina dokonce dopředu hlásila vyprodaná představení.

Téma dalšího filmu - kmotr Mrázek

I když Nikolaeva práce na náročném snímku dost vyčerpala, už se chystá na další, opět nijak snadné téma. Na podzim by měl začít natáčet film na motivy případu kontroverzního podnikatele Františka Mrázka. „Považuji to za velmi silné téma, jedno z těch, které nejen dobře popisují naši minulost, ale zasahují velmi dobře i do naší současnosti. Je to příležitost vystavět oblouk mezi komunismem a naší současností, a když se to povede, tak by to mohlo mít určitý katarzní prvek, že by člověk viděl naši současnost z určitého odstupu,“ předpokládá Nikolaev.