Kotěrův rodinný dům dodnes uchvacuje

Praha – Dnešním dnem se otevírá výstava Jan Kotěra: Rodinný dům, která se pořádá v rámci Kotěrova roku, který agentura Foibos vyhlásila dne 31.3. 2011 k příležitosti 140. výročí narození tohoto zakladatele české moderní architektury. V jednom z jeho významných raných děl, v pražské Trmalově vile, se představuje 13 příkladů rodinných domů od Herbenovy vily v Hostišově z let 1901 – 1902 až po pozdní Štencovu vilu ve Všenorech z roku 1922.

Expozice sleduje postupný architektův vývoj od ovlivnění anglickým rodinným domem a lidovými prvky přes Kotěrův tzv. přísný styl až ke klasičtějším formám, které představuje například vila Mandelíků v Ratboři. „Dalo by se říci, že se jedná o takový odrazový můstek, protože my nechceme zůstat jen u této výstavy, ale našim záměrem je výběr rozšířit a dále předvést i v Hradci Králové,“ upozornila kurátorka výstavy Kristýna Jirátová.

Ke stěžejní části Kotěrova celoživotního díla, kterým vilová tvorba nepochybně byla, nerozlučně patří i jeho pojetí interiéru. „Nábytek i další bytové doplňky provázejí celý Kotěrův vývoj v oblasti architektury. Proto výstava představuje i tři příklady nábytkové tvorby Jana Kotěry, zapůjčené z Uměleckoprůmyslového musea v Praze,“ upozornila dále kurátorka.

Video Reportáž Pavly Sedliské
video

Reportáž Pavly Sedliské

K vidění je Kotěrova židle z nábytkového souboru pro rodinu historika umění Antonína Matějčka z roku 1903, dále šestihranný stoleček z orientálního salonu pro mecenáše a milovníka umění JUDr. Ferdinanda Tondera z roku 1902 a křeslo z jídelny pro nakladatele Jana Laichtera z roku 1907-1908.

„Jan Kotěra přišel na přelomu století opravdu s novým pohledem na architekturu rodinného bydlení. Tím, že studoval ve Vídni, začlenil tuto architekturu do evropského kontextu. V jeho vilách už nezáleželo pouze na vnější slupce, ale důležitý byl i vnitřní prostor, v čemž mu byla inspirací především anglická architektura,“ doplnila Jirátová.

Trmalova vila - interiér
Zdroj: ČTK
Autor: Vít Šimánek