Petice s 18 tisíci podpisy se snaží zachránit Státní operu

Praha - Zástupci Státní opery Praha (SOP) dnes předali Senátu petici za její zachování. Tři balíky listin s více než osmnácti tisíci podpisy převzal na nádvoří Valdštejnského paláce v Praze předseda Výboru pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice Jaromír Jermář (ČSSD). Předání zhruba stovka přítomných doprovodila zpěvem sboru z Verdiho opery Nabucco. „Pravděpodobně příští středu uspořádáme na půdě Senátu veřejné slyšení, kde budeme o této záležitosti diskutovat za účasti všech stran,“ uvedl Jermář.

Zaměstnanci SOP odmítají plánované sloučení SOP s Národním divadlem a trvají na samostatnosti obou souborů. „Rozhodnutí ministra kultury Jiřího Bessera (za TOP 09) o sloučení obou divadelních domů není podloženo žádnou konkrétní ekonomickou, právní, a už vůbec ne uměleckou analýzou,“ řekl přítomným bývalý ředitel a v současné době zástupce odborů a produkční SOP Radim Dolanský. Změny na pražské operní scéně, kdy se SOP k 1. lednu 2012 majetkově propojí s ND, zaměstnanci Státní opery odmítají. Domnívají se, že za transformací naplánovanou na léta 2012 až 2015 stojí spíše ekonomické zájmy ministerstva kultury než snaha o zvýšení umělecké úrovně.

Komentátor ČT24 Petr Fischer o plánovaném sloučení:

0"Tisíc podpisů je podle mého názoru hodně, přesto si myslím, že zásadní rozhodnutí ministra kultury nezmění. Myslím si ale, že mnohem důležitější je, že se bude na toto téma hovořit v senátu a také v poslanecké sněmovně. Na těchto diskuzích by měl ministr předložit podrobnější informace o tom, jak by slučování mělo vypadat, což zatím pořádně vysvětleno nebylo. Ministr zatím obešel tu základní věc a to je dramaturgické dělení, tedy, co se bude hrát v Národním divadle a co ve Státní opeře. Původně bylo slučování zdůvodněno šetřením, nyní se již hovoří o zefektivnění provozu, což asi přílišné šetření nepřinese, protože pan ministr například slíbil zvýšení platů uměleckým profesím, čili ekonomický argument je trochu na vodě.

Odpůrci sloučení argumentují tím, že se například balet se již dramaturgicky vyprofiloval tak, že ve Státní opeře jde především o klasické pojetí, zatímco v Národním divadle se více experimentuje. Navíc nevidí žádné ekonomické výhody této změny a v neposlední řadě tvrdí, že oddělené řízení umožňuje získat více sponzorů i větší uměleckou svobodu. Ministr kultury argumentuje tím, že si ty dvě scény nesmyslně konkurují, ale jsem přesvědčen, že je správné, aby si i nadále takové scény umělecky konkurovaly. Kritici slučování tvrdí, že smyslem tohoto kroku je vlastně uvolnění některých budov, především v anenském areálu, což by umožnilo jejich prodej. V této souvislosti padají slova jako tunelování, protože v budovách jsou stovky milionů korun. I když ministr jasně neřekl, že se uvažuje o takovém kroku, je jasné, že když se provozy spojí do nějakého užšího tvaru, tak některé budovy zbudou."

Podle Černého bude spojení ekonomicky výhodné

Pověřený ředitel SOP a zároveň šéf ND Ondřej Černý zastává názor ministerstva, že spojení SOP a ND bude ekonomicky výhodné. O výši příspěvku státu pro jednu nově vzniklou příspěvkovou organizaci MK se bude jednat. Odboráři naopak tvrdí, že náklady na provoz nově vzniklého „molochu“ se zvýší, a kritizují fakt, že ministerstvo dosud v souvislosti s transformací pražské operní scény nezveřejnilo žádná konkrétní čísla.

Odborářům také vadí, že samostatné orchestry a sbory ND a SOP by měly fungovat pod vedením Černého, budoucího šéfa opery ND Roka Rappla a šéfa baletu Petra Zusky. S Černým, kterého považují za „vykonavatele příkazů ministerstva“, odmítají komunikovat, v případě mladého Rappla jim vadí jeho nezkušenost a v Zuskovi vidí vzhledem k jeho modernímu pojetí inscenací nebezpečí pro klasický balet v repertoáru SOP.