Recenze: Princ a pruďas

Slyšte fantasy příběh, jemuž není rovno, o rytířích, kteří přinášeli dobro v době, kdy světlo skomírá. Až dva měsíce splynou, naplní se dávné proroctví a čaroděj Leezar oplodní krásnou Belladonnu. A z jejich spojení se zrodí drak, jenž ovládne svět. Obezřetný slizoun Leezar má na tuhle intimní akci natrénováno, a když mu její vagína bude připomínat jeho ruku (což dopředu nelze zcela zaručit), nebude problém. Jenomže temný mág nepočítal s tím, že se princ Slavomír, jemuž byla Belladonna zaslíbena, naštve a vydá se tuhle temnou defloraci překazit i se svým bratrem Honimírem, jehož jméno naznačuje, že dobře ví, o čem je řeč.

Sotva se princ Honimír vzpamatoval z toho, že ho trpaslíci málem pověsili za zprznění manželky trpasličího krále (jako by nevěděli, že trpaslice jsou z definice nevěrné), čekala ho další pecka, která celý jeho dosavadní život, vedený ve stylu popaříme, pokouříme a pohoníme všechno, co je na dosah ruky, obrátila naruby. Zatímco dováděl s trpaslicí, jeho bratr Slavomír, který je prvorozený, a tudíž mu všichni lezou do zadku, neboť se stane králem, se právě vrátil z další vítězné výpravy. Přivezl s sebou nejen hlavu oblíbeného kyklopa čaroděje Leezara, ale i o něco hezčí pannu Belladonnu, kterou tento věznil v černé věži, kde mu statečně odolávala, trpělivě zpívala a čekala na hrdinu tak dlouho, až přišel (což se v rytířských příbězích opravdu stává). Teď se po boku Slavomíra učí jíst vidličkou a zdá se, že by všichni mohli být konečně šťastní, včetně Honimíra, jenž jim půjde ochotně za svědka (neboť mu to dává právo obcovat s družičkami).

Vidle do téhle idyly hodil…

… vybuzený černokněžník Leezar, který právě přišel o kyklopa, a tak se i se svými několika matkami, takto vyzáblými vizunami, které umí chrlit plazmové pulsy ve stylu Krotitelů duchů, dostavil na královskou veselici, aby si vzal Belladonnu zpět. Vilně jí olízl ucho, aby bylo všem jasné, jaké s ní má úmysly a že jeho hobby je chtíč, a odfrčel s ní zpátky do věže. Na místě zanechal vydřeného Slavomíra, kterému bylo jasné, že má na krku další výpravu, protože hrdina (hodný tohoto označení) nemůže strpět, aby mu byly unášeny nevěsty, a v té chvíli ještě vcelku neutrálního Honimíra (který měl evidentně pocit, že si nějakou tu družičku stejně odchytne). Jenomže táta král rozhodl, že i on musí dokázat, že je hoden svého erbu, skončit s chlastem a pelešením a pomoci bráchovi, aby položil Leezara (a posléze i Belladonnu) na lopatky.

Zatímco čaroděj dělá dotyčné díru do hlavy obrazově nedoloženými pomluvami o houbě, která roste Slavomírovi na genitáliích, vyrazili oba princové na klasickou rytířskou výpravu. Nezapomněli se zastavit u Dobroděje, který vypadá jako sešlý „emzák“, ale za líbnutí pomáhá hrdinům dosáhnout cíle. Za pár dalších intimních úsluh (o kterých bych se raději nešířil) od něj dostali kompas, který je zavede do labyrintu Muldiss Daran, v němž je ukryt jednorožcův meč, jenž jediný je schopen ukončit Leezarův ničemný život.

Na téhle cestě jsme svědky toho, že (někteří) zrádci nemají penis, zato Minotaurus je v tomto ohledu vybaven slušně, setnuto je tu několik dračích hlav a navázano spojenectví s vražednou lučištnicí Isabelou, která vypadá v plavkách úplně jako Natalie Portmanová (a taky že je, neboť od Černé labutě je k vidění v kdečem). Jen vyvolený může držet meč jednorožce (tak jako Excalibur)- a věřte nevěřte, přihodí se to právě Honimírovi, který byl do té doby zvyklý držet v ruce úplně jiné věci. Leezarovy zvrhlé matky zrovna navlhčují Belladonnu k předehře, když na ně tihle tři vlítnou…

Kopulace, masturbace, deflorace…

… jsou leitmotivem drtivé většiny drsných vtipů, gagů a hlášek, které Princ a pruďas chrlí téměř nepřetržitě. Významně je umocňují i titulky Františka Fuky, který si tenhle opus užívá a jehož necenzurovaný slovník je identifikovatelný již po několika (třech?) prvních větách a činí z běžně mládeži přístupné pohádkové fantasy film jen s přimhouřením oka přístupný od patnácti let.

Režisér David Gordon Green (Travička zelená) natočil Prince a pruďase lehkou rukou jako odvázanou středověkou komedii, ve které je všechno dovoleno a která je svéráznou, parodickou poctou fantasy žánru, ukotveného zejména v 80. letech minulého století (viz Barbar Conan či Rudá Sonja) a přesahující k současným fantasy kreacím typu Souboj Titánů. Je to vulgární, brutální, krvavý a místy úchylný nářez, který ale kupodivu drží dohromady, má sice lehce předpověditelný, ale i svým způsobem konzistentní děj, který obsahuje téměř všechny podstatné ingredience žánru a nepůsobí upachtěně a samoúčelně obhrouble.

Hlavní figury tu mají co hrát a ještě se přitom evidentně baví, což platí zejména o Danny McBrideovi, jemuž se začíná líbit pach krve a špína za nehty (a jenž je i spoluautorem scénáře). Po 127 hodinách je tu ve zcela jiné poloze k vidění James Franco, Natalie Portmanová odvádí svůj standard z poslední doby a jako bonus nabízí začarovaný pás cudnosti, který by mohl být pozvánkou na další rytířskou výpravu za účelem likvidace nepřející čarodějnice. A zmínit se je třeba i o nepostradatelné postavě hlavního záporáka, jenž v interpretaci Justina Therouxe někdy vypadá, že si ze všech dělá legraci (nebo se mu chce na malou?), a v druhém plánu nabízí polohu čaroděje, který je bohatý, má zámek, umí kouzlit, ale stejně s ním nechce nikdo žít.

Princ a pruďas není primárně založený na parafrázování konkrétních fantasy opusů a kumulování jejich kultovních citací. Je to příběhově autonomní a „samonosný“ žánrový snímek se slušnou akcí, výpravou a triky, který spolehlivě rozdělí publikum na ty, kteří do deseti minut vyděšeně uprchnou, a otrlejší auditorium, jež se postupně začíná bavit. S rizikem ztráty posledních zbytků dobré pověsti přiznávám, že jsem tuhle nekorektní jízdu vydržel až do konce (a to nejen proto, abych vám o tom mohl napsat).

YOUR HIGHNESS. USA 2011, 102 min, české titulky, od 15 let. Režie: David Gordon Grenn. Scénář: Danny McBride, Ben Best. Kamera: Tim Orr. Hudba: Steve Jablonski. Hrají: Danny McBride (Honimír), James Franco (Slavomír), Natálie Portmanová (Isabel), Zooey Deschanelová (Belladonna), Justin Theroux (Leezar). V kinech od 16. června 2011.

• Justin Theroux ve filmu Princ a pruďas zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2652/265106.jpg
  • Justin Theroux ve filmu Princ a pruďas zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2652/265102.jpg
  • Natalie Portmanová a Danny R. McBride ve filmu Princ a pruďas zdroj: Bontonfilm http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2651/265099.jpg