Poslední tanec pro Akrama Khana

Praha - V pořadí už 23. ročník festivalu Tanec Praha dnes večer na jevišti Hudebního divadla Karlín zakončil slavný britský tvůrce Akram Khan. Se skupinou mimořádných tanečníků z Asie a Evropy uvedl svou novou choreografii Vertical Road. Reagoval v ní na zrychlené životní tempo dnešní společnosti a inspiroval se mystickým súfismem. Jde o starou tradici islámu založenou na hledání duchovní pravdy, vyznačující se duchovní hloubkou, otevřeností a tolerancí. Její podmanivost podtrhla hudba skladatele Nitina Sawhneye.

„Není to gejzír atraktivních efektů, ale soustředěné, potemnělé, nenápadně plynoucí představení. Diváka vtáhne svou celistvostí, dokonalou souhrou choreografie, výtvarného řešení scény, kostýmů i světelného designu a originální hudby,“ uvedla o projektu ředitelka přehlídky Yvonna Kreuzmannová. Mezinárodní kritika označila tento projekt za nádherný i trýznivý, ocenila, jak mimořádně talentovaný choreograf dokáže téměř zázračně využít lidské tělo.

Festival současného tance a pohybového divadla Tanec Praha zahájil 6. června dánský soubor Granhoj Dans, jehož členové uvedli vizuálně-taneční koncert Dance me to the end on/off Love. Byl inspirován tvorbou kanadského hudebníka Leonarda Cohena. Přehlídka se letos konala i v Českém Krumlově, Plzni, Brně, Pardubicích a dalších pěti městech. Milovníkům tance a pohybových performancí nabídla desítky představení tuzemských i zahraničních choreografů a tanečních skupin. V rámci doprovodného programu organizátoři nabídli řadu dětských představení, workshopů, tanečních laboratoří, besed a výstav.

Očekávání nezklamalo ani začátkem týdne unikátní vystoupení šaolinských mnichů s akrobatickými salty a bojovnými tanečními kreacemi. Jeho autorem byl vlámský choreograf a tanečník Sidi Larbi Cherkaoui, který v inscenaci sám vystupoval.


Podle mluvčího přehlídky Jiřího Sedláka přilákaly produkce v Praze přes 7 000 diváků. „V regionech jich byly téměř dva tisíce. Většina představení byla vyprodána,“ doplnil Sedlák.

Sutra na festivalu Tanec Praha 2011
Zdroj: ČTK
Autor: Kateřina Šulová