Reklama a konzum na plakátech přelomu století

Písek - Plakáty z přelomu 19. a 20. století vystavuje ode dneška písecká Městská galerie Sladovna. Expozice nazvaná Reklama a konzum (do 28. 8.)seznámí diváky s tím, jak byla v této době pojímána reklama a jaké produkty výrobci propagovali. Plakáty na výstavě, která vznikla ve spolupráci s Uměleckoprůmyslovým muzeem, pocházejí ze soukromé sbírky.

V ulicích velkých měst na západ od Čech se reklamní plakáty objevovaly od 60. let 19. století a bylo jich tolik, že jejich vylepování muselo být do značné míry v 80. letech regulováno místními úřady. „Centrum plakátové tvorby ale bylo v Paříži. Kdo byl dobrý malíř, tak maloval plakát,“ dodává ředitelka Sladovny Renata Skronská.

V 80. letech se v ulicích francouzské metropole objevovaly velké pestrobarevné plakáty navrhované Julesem Chéretem. Brzy ho následovali další výtvarníci po celém západním světě. Expozice představuje téměř všechny největší autory reklamy té doby, například i Chéreta, považovaného za otce reklamních poutačů, nebo Belgičana Constantina Meuniera.

Reportáž Veroniky Kabátové (zdroj: ČT24)

Jejich díla budou lidé moci porovnat s reklamními plakáty vybraných autorů ze Španělska, Nizozemska, Anglie, Rakouska či Německa a dalšími plakáty představujícími dobový průměr. Mnohé plakáty jsou zajímavé svou strategií - nenapodobovat lehkost nedostižných pařížských vzorů, ale oslovovat masy buď doslovným popisem, kýčovitým obrázkem, nebo naopak náznakem či vtipem.