Kim Ki-duk: Semlelo mě to. Ale jsem zpátky

Karlovy Vary – „Arirang jsem natočil, abych se podíval zpátky na svůj život a na filmy, které jsem natočil. Chtěl jsem si položit úplně elementární otázku, co je to film, co lidem přináší, a taky jsem se chtěl zamyslet nad tím, jestli do budoucna vůbec natočím nějaký další film,“ shrnul podněty, které ho vedly k práci na posledním snímku, v rozhovoru pro ČT24 jihokorejský režisér Kim Ki-duk. Arirangem se tento slavný tvůrce opět vrací do světa kinematografie, který na tři roky opustil.

Autorský počin, v němž namířil Kim Ki-duk kameru tentokrát na sebe: je svým vlastním scenáristou, režisérem, kameramanem i interpretem, uvedl karlovarský festival v sekci Jiné horizonty. Premiéru měl snímek, natočený po tříleté odmlce, v Cannes. „Vzbudil tam poměrně rozporuplné reakce,“ přiznal režisér. „Některým lidem se velmi líbil, jiným se zase velmi nelíbil. Co se ke mně doneslo, nudili se u něj především lidé, kteří znali mé předchozí filmy. Nicméně jsem slyšel také pozitivní ohlasy. A to od jednoho porotce, který řekl, že by ten film měl vidět každý, kdo se chce naučit točit filmy.“

Kim Ki-duk debutoval v roce 1996, ale teprve svým čtvrtým filmem Ostrov (2000) na sebe upoutal pozornost na benátském festivalu. V jeho filmografii přibývaly někdy až dva tituly ročně, Čas (2006), jehož světovou premiéru osobně uvedl na 41. MFF KV, byl jeho již třináctý film. Po snímku Sen (2008) se jako tvůrce odmlčel.

„Točil jsem filmy 15 let, každý rok jsem dělal nový film, to bylo neskutečně vyčerpávající, a tak nastal docela očekávaný zlom – semlelo mě to. Začal jsem pochybovat, jestli točení filmů má vůbec smysl. Rozhodl jsem se odejít na venkov do zapadlé malé chatky, kde jsem žil úplně odděleně od civilizace. Pak jsem si jednoho dne vzal do ruky malou kameru a před ní jsem si začal klást otázky, kdo vůbec já sám jsem. Tak vznikl Arirang,“ popisuje cestu svého návratu Kim Ki-duk.

V autorské zpovědi vede rozhovory sám se sebou - Kim Ki-duk-poustevník klade otázky Kim Ki-dukovi-filmaři, který mu odpovídá na monitoru, zatímco vše komentuje s ironickým pohledem třetí Kim Ki-duk. Hovoří o své cestě filmaře, o vzestupu na pozici předního představitele jihokorejské kinematografie i o rozhodnutí všeho nechat a stáhnout se do ústraní; pátrá po smyslu tvorby.

„Tři roky jsem netočil a teď, když jsem natočil Arirang, tak jsem začal mít o film zase zájem. Jsem rozhodnutý vrátit se k točení dramat a chtěl bych i hrát,“ tvrdí Kim Ki-duk. V současné době prý dopisuje scénář, který by chtěl natočit nejen v Koreji, ale i v Evropě. „Doufám, že mé filmy budou stále tak zajímavé, jako, doufám, byly doposud,“ přeje si teď především.

Arirang
Arirang
Více fotek
  • Arirang zdroj: KVIFF http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2699/269869.jpg
  • Kim Ki-duk na 46. MFF KV zdroj: Film Servis Festival Karlovy Vary http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2689/268884.jpg