Radim Hladík: Problém není jak, ale co

Praha – „Bude to velká alchymie,“ říká kytarista Radim Hladík o práci na novém studiovém albu po třiceti letech. Do skládání se se skupinou Blue Effect mohou prý pustit „s čistým štítem“ poté, co koncertním DVD Acoustic/Time, které před dvěma měsíci pokřtili v pražském Lucerna Music Baru, shrnuli repertoár za dobu trvání kapely. Nově zaranžované skladby v akustické podobě natáčeli v barokní kapli ve Smiřicích, plzeňské synagoze a v Balbínově poetické hospůdce v Praze.

DVD navazuje na dva roky starou nahrávku Live&life. Acoustic/Time se od Live&life liší především tím, že je akustické. „Protože mám kořeny v akustické muzice, řekl jsem si, že uděláme akustickou verzi. Mladá generace se začala bránit, že to je k ohni, přesto jsem je přemluvil, zkusili jsme to a ono to začalo žít, začalo to fungovat,“ říká o natáčení Hladík.

Bigbít s lidskou tváří

„Akustické verze nazývám 'bigbít s lidskou tváří', jsme nejtvrdší akustická kapela, která kdy byla v republice,“ dodává. Na posledním albu jsou rokenrolové a artrockové písně, nechybějí ani převzaté skladby rockových velikánů nebo předělávka hitu Personal Jesus skupiny Depeche Mode. Verze jsou sestříhané ze tří různých koncertů na třech odlišných místech - v kostele, synagoze a hospodě. Součástí je také dvaapadesátiminutový dokument o natáčení a lidech kolem kapely Blue Effect.

„Materiál na tomto DVD je nasbíraný za 42 let, takže je to takový best of,“ upozorňuje Hladík. „Máme třígenerační publikum, složení kapely je také vícegenerační, mám pocit, že všechny ty věci, i když mají kořeny v druhé polovině minulého století, žijí novým životem.“

Udržet laťku

K nahrávání starších věcí už se Blue Effect pravděpodobně vracet nebude, kapela si ale uvědomuje, že vytvořit repertoár, který by v porovnání s nimi obstál, není nijak snadné. „Mám takové mrazení. Acoustic/Time byl výběr za čtyřicet let, a naskládejte věci podobné kvality najednou. Bude to velká alchymie. Už se o tom asi dva roky bavíme s kapelou, máme vymezený okruh, co ne,“ prozradil Hladík. Od minulosti se ale zcela neodstřihnul. Na nové desce například připomene sedmdesátá léta, i když prý jen lehce. Texty by měly být současné, Hladík už ke spolupráci oslovil osvědčeného textaře Pavla Vrbu.

„Problém současnosti je co, a ne jak. To je krize digitální doby. Věřím ale, že v mezigenerační partě, kterou máme, se kolektivní práce nějak projeví,“ doufá Hladík, který v současnosti hraje staré písně Blue Effectu v nových úpravách společně s mladými hudebníky. „Je to kupodivu nejstabilnější sestava v historii kapely,“ podotknul.