Psané filmy: 25 slov za vteřinu

Praha – Do doby, kdy kino, nebo dokonce televize nebyly samozřejmostí a podobu hlavního hrdiny si každý musel představit, se svým způsobem vrací výstava „psaných filmů“ ve 2. patře Staroměstské radnice. Projekt, který připravil výtvarník Tomáš Svoboda, se zaměřuje na přesmyčky obrazu a textu a její název – 25 slov za vteřinu – je odkazem na vteřinu videozáznamu, která obsáhne 25 políček.

„Ve své generaci je to jeden z mála, který přešel od malby ke slovu. Je to přece úplně absurdní, když někdo převede hraný film do psaného slova a scény krajně popíše,“ poukazuje na výjimečnost Svobodova projektu kurátor Karel Srp. Výstava zahrnuje výtvarníkovy práce za poslední tři roky. Ve své tvorbě se vrací k němému filmu, v němž souvislý sled obrazů přerušoval vkládaný vysvětlující text. Ve Svobodových dílech titulky nahrazují nejen zvuk, ale i herce.

„Každý, kdo se dívá, si vytváří určitým modifikovaným způsobem příběhy, které mají stejnou kostru, ale jsou mírně odlišné v hlavě každého z nás,“ vysvětluje Svoboda. Ve třech místnostech galerie je instalováno celkem sedm prací, které tematicky doplňují také tři bluescreenové panely, takzvané klíčovací plochy, jež filmařům slouží k nasnímání trikových záběrů.

Ve výstavních prostorách Staroměstské radnice na návštěvníky čeká například instalace Síla kontextu, kterou Svoboda zpracoval v loňském roce. V digitálním fotorámečku se střídají tatáž slova, ovšem jejich kontext se pro diváky mění použitím různých titulků. „I když se jedná o stále stejná slova, například nádraží, vlak, vagon, tak při zmínce o 19. století na Divokém západě si představíme spíše nějakou westernovou příhodu, ale pokud je tato skupina slov uvozena titulkem Osvětim-Birkenau 1943, máme před sebou zas jiný příběh,“ dodává Svoboda.

Druhá instalace nese název Avatar. Místo promítání slavného velkofilmu je ale pro návštěvníky připraveno video, během kterého herec Martin Pechlát obsah hollywoodského 3D filmu převypráví. „Původně jsem takto zpracoval před dvěma lety v divadle Světozor film Armageddon. Ovšem nejednalo se o klasické diváky. Ty by asi nahrazení filmu mým monologem nepotěšilo,“ doplnil k instalaci sám autor.

Tomáš Svoboda / Síla kontextu (z výstavy 25 slov za vteřinu na Staroměstské radnici)
Tomáš Svoboda / Síla kontextu (z výstavy 25 slov za vteřinu na Staroměstské radnici)
Více fotek
  • Tomáš Svoboda / Síla kontextu (z výstavy 25 slov za vteřinu na Staroměstské radnici) autor: Roman Vondrouš, zdroj: ČTK http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/28/2715/271485.jpg
  • Z výstavy 25 slov za vteřinu zdroj: GHMP http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/28/2734/273315.jpg
  • Z výstavy 25 slov za vteřinu zdroj: GHMP http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/28/2734/273316.jpg
  • Z výstavy 25 slov za vteřinu zdroj: GHMP http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/28/2734/273317.jpg
  • Z výstavy 25 slov za vteřinu zdroj: GHMP http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/28/2734/273314.jpg

V patře galerie jsou pak umístěna díla odkazující k dalším filmovým snímkům, včetně legendárního snímku Psycho od Alfreda Hitchcocka, instalace pohlížející na jeden příběh z několika různých pohledů nebo video se simulovaným záběrem letu letadla, na jehož palubě se zřejmě schyluje k letecké katastrofě. "Poslední projekt - video Rozhovor - je vlastně filmem bez herců a bez zvuku. To vše nahrazuje jen výstižný popis reakcí a událostí. Tak jako tomu bylo u němých filmů," vysvětlil Svoboda.

0Šestatřicetiletý Tomáš Svoboda je absolventem Akademie výtvarných umění, kterou dokončil v roce 2003. Kromě klasické výtvarné tvorby se věnuje zejména videoinstalacím a vizuálním projektům. Jeho díla byla vystavena v galeriích v Berlíně, Stuttgartu nebo ve švýcarském Bernu. Jeho nejnovější tvorba bude na Staroměstské radnici veřejnosti zpřístupněna od 13. července.