Recenze: Bára Prášilová / Concrete Island

Jedna z nejvýraznějších tváří současné české fotografie, nezaměnitelná Bára Prášilová, vítězka soutěže Fotograf roku 2009 (na soutěži Czech Grand Design), finalistka soutěže Hasselblad Awards 2009 a ambasadorka Quiksilveru, autorka výjimečných portrétů a dynamických módních fotografií, přináší svojí novou výstavou velmi zajímavý portrét, navazující přímo na její putování v oblastech osobitého světelného zpracování a citu pro prostor.

Fotografie byly před časem časopisecky v malém formátu již publikovány, zde však, na stěnách komorní galerie FotoGrafic, si můžeme vychutnat autorčin pohled a přímo logické pokračování jejích tvůrčích postupů a jejího vnímání prostředí, barev a snad i času. Prášilová se vyznačuje osobitým viděním, velmi svéráznou prací s barvami, retuší, modely, jakoby minimalistickou koncepcí, nezvykle však naplňovanou humorem i výběrem témat.

Concrete Island nám otevírá pohled do sluncem spalované betonové krajiny, oproštěné od zbytečných barev, postav, dění. Nápadně připomíná pseudofunkcionalistické hlavní město Eritreje Asmaru, které zbudoval koncem třicátých let Mussolini v dobyté Etiopii. Noříme se do časuprostých prostor řady míst a měst severní Afriky – připomínáme si nudná předměstí Tunisu, stavební celky Casablancy, dnes připomínaná místa Lybie, Sýrie či Libanonu.

Fotografie Báry Prášilové
Fotografie Báry Prášilové
Více fotek
  • Fotografie Báry Prášilové zdroj: Galerie FotoGrafic http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/28/2723/272291.jpg
  • Fotografie Báry Prášilové zdroj: Galerie FotoGrafic http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/28/2723/272292.jpg

Garáže, benzinové pumpy, bistra, nádraží, odstavené náklaďáky, činžáky jsou si podobné – bez dekoru, bez barev, vyprahlé, poledně prázdné. Do očí betonem odrážené světlo však zastírá opravdové místo realizace, oceánem obklopenou Sicílii, tak chudou a tak mršenou italskou stavební mafií, kde desítky historických měst řeckého původu je baleno do tun betonových monster. To však nebyl samozřejmě autorčin cíl – jsem přesvědčen, že našla, možná nevědomky, další důkaz dokonalosti svého vidění prostředí a světa. Místa, kde stojí čas. Ano, on v oněch poledních hodinách opravdu musí stát, nic ho nepřinutí k výkonu, protože to opravdu nejde. Betonová města na pupku světa, nehybná, tichá, bezbarvá, bez rytmu. Večerní čas je změní, ale to by byla jiná povídka.

Už je to možná klišé, ale výběr autorů dělá z malých prostor FotoGraficu místo výjimečných setkání. Toto, s korunovanou královnou mladé české fotografie, je výjimečné námětem, zpracováním, kouzlem, tématem. Výstavu by měli vidět zejména mladí urbanofilové a studenti architektonických škol. Jen mlasknout! 

Fotografie Báry Prášilové
Fotografie Báry Prášilové
Více fotek
  • Fotografie Báry Prášilové zdroj: Galerie FotoGrafic http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/28/2723/272289.jpg
  • Fotografie Báry Prášilové zdroj: Galerie FotoGrafic http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/28/2723/272288.jpg
  • Fotografie Báry Prášilové zdroj: Galerie FotoGrafic http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/28/2723/272290.jpg

Kde: Galerie FotoGrafic, Stříbrná 2, Praha 1 (pod velkým komínem u Divadla Na zábradlí); kdy: otevřeno denně 13-19, výstava potrvá do 31. 8. 2011.