Shakespeare se dá hrát i beze slov

Praha – V rámci festivalu pouličního divadla Za dveřmi je Nultý bod přijel do Prahy americký divadelní režisér gruzínského původu Paata Tsikurishvili, jehož synetické divadlo, jak ho sám nazývá, získalo desítky prestižních divadelních ocenění. „Zjednodušeně řečeno je to fyzické divadlo, syntéza různých uměleckých druhů. Divadlo jsem založil před deseti lety a funguje to skvěle,“ říká režisér, jehož nejpopulárnějším představením je série Shakespearových her, které jsou hrány beze slov.

Tsikurishviliho synetické divadlo je ve Spojených státech velice úspěšné, získalo desítky cen. Z počátku tomu ale tak nebylo. „Nemají totiž žádnou tradici fyzického divadla. Nemají ani velkou tradici pantomimy, takže jsem to z opatrnosti ani fyzickým divadlem nenazýval, aby se nelekli. Ale nyní už si zvykli a máme své stálé obecenstvo,“ podotýká režisér. Název pro tento svébytný divadelní žánr pochází ze spojení slov syntéza a kinetický. „To velice dobře popisuje, s jakými uměleckými formami pracujeme – tanec, pantomima, divadlo,“ vysvětluje.

Co si to ten Tsikurishvili dovoluje

Nejpopulárnějším Tsikurishviliho představením je série Shakespearovských her, které jsou hrány beze slov. První představení tak neslo název Hamlet a zbývá už jen ticho: „Tak ostatně končí text Hamleta. A řeknu vám, pro Američany to byl úplný šok. I shakespearologové říkali: Co si to dovoluje? Vždyť Shakespeare je právě postaven na slovech. Ale to si já nemyslím. Po premiéře byli nakonec všichni nadšeni, reakce byly skvělé.“ Podle Tsikurishviliho je jazyk synetického divadla univerzální, je tak přístupné všem.

Rozhovor s Paatou Tsikurishvilim (zdroj: ČT24)

V České republice se fyzické divadlo příliš neobjevuje. Výjimkou je například Spitfire Company, kterým Tsikurishvili poskytne na měsíc své washingtonské divadlo, aby se představili americkému publiku. „Poznal jsem ji díky Miřence Čechové, která obdržela do Washingtonu Fullbrightovo stipendium. Je opravdu skvěle připravena, výborná tanečnice, herečka i mim. Takové herce se přesně snažím v USA pro svá představení vychovat, tak jsem jí hned nabídl spolupráci,“ doplňuje režisér s tím, že do budoucna jim možná bude dávat prostor každý rok.

Vydáno pod