Izraelci se „popasovali“ s Wagnerem

Berlín / Tel Aviv - Historicky první koncert izraelského orchestru v bavorském Bayreuthu sklidil v úterý večer ovace vestoje. Izraelský komorní orchestr poprvé hrál i hudbu světově proslulého, ale zároveň Hitlerova oblíbeného skladatele Richarda Wagnera. To navíc v době, kdy se v Bayreuthu koná tradiční festival Wagnerových oper. V Izraeli však vystoupení domácího hudebního tělesa v Bayreuthu vyvolalo rozdílné a velmi emocionální ohlasy.

V Izraeli od vzniku státu v roce 1948 platí neformální zákaz uvádění Wagnerových děl, protože jeho hudba byla zneužita nacistickou propagandou. Wagner (1813-1883) se navíc sám netajil svým antisemitismem a jeho příbuzní měli blízko k nacistické ideologii, která nakonec vedla k holocaustu a vyvraždění milionů Židů.

Izraelské těleso v Bayreuthu hrálo hudbu Bély Bartóka, Franze Liszta i izraelského skladatele Cvi Avniho a skladatelů židovského původu Gustava Mahlera a Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, kteří byli v nacistickém Německu zakázáni. Z Wagnerovy tvorby zahrál orchestr pod taktovkou dirigenta Roberta Paternostra orchestrální kus Siegfriedova idyla.

Šlo o vůbec první uvedení Wagnerovy kompozice izraelským orchestrem na německé půdě. Zhruba 700 diváků historickému koncertu 34 hudebníků z Izraele hlasitě aplaudovalo. „Už od prvních tónů izraelské hymny bylo jasné, že jde o něco jedinečného,“ napsal dnes izraelský list Haarec. „Dvakrát jsem se rozplakal, při hymně a při Wagnerovi,“ citoval jednoho z hudebníků s dodatkem: „A nebyl jediný.“

Bayreuth aplaudoval, Tel Aviv demonstroval

Kriticky se naproti tomu v listu Jediot Achronot vyjádřil o úterním koncertu novinář Giulio Meotti. Wagnerova hudba musí podle něj zůstat zakázána tak dlouho, dokud bude holocaust popírán a „antisemitští vůdci od Teheránu po Káhiru budou podněcovat k novému holocaustu“. Ještě razantnější názory vyjadřoval asi tucet odpůrců Wagnera na malé demonstraci v Tel Avivu. „Tím, že hrají Wagnera, říkají, okay, akceptujeme holocaust,“ citoval deník Jerusalem Post osmnáctiletého Noje Dagana.

„Někteří z nás plakali, byl to velmi historický moment,“ řekl agentuře AP šéf izraelského orchestru Eran Herškovitz po koncertě. „Před 60 lety tady nás Židy zabíjeli, před 60 lety toto bylo hnědé město a teď jsou tady v ulicích izraelské vlajky,“ řekl. Dirigent Paternostro zdůraznil, že do Bayreuthu přijel jen jako hudebník, a ne jako politik. Z respektu před zhruba 200 000 přeživších obětí holocaustu, kteří žijí v Izraeli, však orchestr na úterní koncert nezkoušel v domovské zemi, ale až po nedělním příjezdu do Bayreuthu.

Jak dnes podotýká deník Frankfurter Allgemeine Zeitung, je otázkou, zda by hudebníci z Izraele přijeli i v případě, že by věděli o kontroverzním nastudování Wagnerovy opery Tannhäuser, která byla uvedena krátce před jejich vystoupením. Režisér Sebastian Baumgarten v opeře nechal hlavní hrdinku Elisabeth zemřít v „bioplynové komoře“.