Proměnlivá příroda jako umělecký objekt

Praha – Organizátoři Ceny Jindřicha Chalupeckého včera představili prvního z finalistů – fotografa Jiřího Thýna, který pozval návštěvníky do pražského zahradnictví v pražských Ďáblicích. Právě v zahradnické školce, kde se pěstují rostliny pro pražské parky, fotografoval více než pět let. Příroda fascinuje umělce po celá tisíciletí, nejinak tomu bylo i v případě fotografie. Ďáblická školka ale přírodou tak úplně není.

„Tady ta příroda je vytvořena člověkem, ale není vytvořena za účelem kultivace, nějakého estetického komponování krajiny. Ta neustálá proměna je zapříčiněna ekonomií, na základě prodeje se přeskupují rostliny, dále na základě růstu, takže každý den se to tady proměňuje, jsou to takové mikropříběhy,“ přiblížil své dílo výtvarník. 

Několikahektarová školka, založená už v roce 1924, vlastně neustále zaniká - existuje proto, aby příroda existovala někde jinde. A právě sledování této neustálé proměny ovládané člověkem fascinovalo i jednoho z nejoriginálnějších českých fotografů - Jiřího Thýna. 

Jiří Thýn se vrací zpět ke klasické fotografii, nejenom formálně, ale i tematicky. „S fotkou se dnes pracuje velmi ledabyle a povrchně a on přiznává tu krásu, která už dneska není dost trendy v umění,“ zhodnotila kurátorka Lenka Lindaurová.

Tajemství dalších čtyř míst, která inspirovala finalisty Chalupeckého ceny, přiblíží sami umělci v následujících čtyřech měsících. V srpnu se putování za uměním přesune mimo Prahu, tentokrát do Sudet, kde své dílo představí další finalista Mark Ther.

Jiří Thýn / dílo
Jiří Thýn / dílo