Trafačka odkrývá vazby mezi Oni_Já

Praha - Pražská Galerie Trafačka představuje tvorbu výtvarnic Veroniky Drahotové a Nikoly Semotánové. Návštěvníkům autorky přichystaly nevšední světelné instalace, obrazy, díla odkazující k ikonické panence Barbie či umělecké objekty apelující na kuřáky. Expozice nazvaná They_I (Oni-Já) bude v prostorách bývalé trafostanice v pražských Vysočanech k vidění do 4. září.

„Obě autorky se spolu setkaly už v minulosti na kolektivních výstavách v Jindřichově Hradci či v německém Regensburgu. Jako samotná dvojice pak vytvořily tuto expozici,“ informoval za galerii Michal Tošnar.

Veronika Drahotová se v rámci své umělecké tvorby věnovala intermediálním instalacím, fotografiím a nyní volně přechází k malbě, pro kterou jsou typické výrazné linie a všeobecně známé symboly a motivy, například planoucí srdce, růženec, řetěz, kříž či zvířecí lebka s rohy. Plátnům rovněž dominují plochy a jejich lomy, jež podle Tošnara vyvolávají až efekt závratě.

Tvorba Semotánové je pak v rámci výstavy „rozdělena“ do jednotlivých tematických částí. „Autorka zpracovává vždy určitý myšlenkový blok, jemuž odpovídá zvolená technika a materiálové uspořádání,“ vysvětluje Tošnar s tím, že například instalace s podivným názvem PH Brutal se zaměřuje na každodenní konfrontaci lidí s tragickými zprávami v novinách. S textem autorka pracuje i v rámci objektu nazvaném Příležitostní čtenáři, jež tvoří siluety kuřáků sestavené z varováních o závadnosti kouření v různých evropských jazycích.

They_I / Nikola Semotánová
They_I / Nikola Semotánová

Pro Semotánovou se tak výtvarným médiem na výstavě stává prakticky cokoliv. Od CD nosičů (instalace Bubles) přes zářivky (Cikády) až po její přátelé. „V instalaci s příznačným názvem Jako od Matela autorka experimentálně proměňuje své přátele výtvarníky v panenky a sleduje soulad či konfrontaci vizuální značky díla a osobního vzhledu. V sérii fotografií nazvané Lost and Found pak pracuje se svými osobními předměty, jež přemisťuje na nejrůznější místa a odkrývá tak biografii těchto předmětů,“ doplňuje Tošner.