Pavel Haas Quartet v očekávání dalšího ocenění

Praha - Britské Gramophone Awards jsou přezdívány „Oscaři klasické hudby“. Už pětatřicet let je udělují kritici píšící pro britský časopis Gramophone. Ten vychází od roku 1923 a každý měsíc přináší recenze, rozhovory, portréty a články o nejnovějších trendech ve vývoji audiovizuální techniky. Ze stovek nahrávek vydaných v období mezi 1. červnem a 31. květnem vybírají porotci pro každou z kategorií šest nejlepších. Na konci srpna tuto užší nominaci zveřejňují. Umělci přebírají ocenění z rukou celebrit britského kulturního života na velkolepé galashow v Londýně. V nominacích Gramophone Awards se i letos objevují nahrávky českého vydavatelství Supraphon. V kategorii komorní hudba získal nominaci za nahrávku „Smyčcových kvartetů Antonína Dvořáka“ jeden z nejlepších komorních souborů současnosti Pavel Haas Quartet.

„Z našich čtyř CD, která jsme dosud u Supraphonu vydali, byla všechna na Gramophone Award nominována. Ta první nahrávka dokonce i ocenění získala – tak se necháme překvapit, jak to dopadne letos, když budeme na místě,“ dodává s úsměvem violoncellista Pavel Haas Quartet Peter Jarůšek.

V rozhovoru pro pořad Kulturama ČT24 se violista Pavel Nikl zamyslel i nad označením „českosti“ nominovaných nahrávek. "Několikrát jsme se setkali s otázkou, zda existuje nějaká česká tradice či český způsob hraní kvarteta, vždy je těžké na to odpovědět. My to máme v krvi, to je prvotní vklad, ale stejně tak se můžeme zeptat maďarského hudebníka, zda dává něco specielního do Bartóka. My jsme nedávno učili jedno mladé zahraniční kvarteto, které hrálo Janáčka. Při zkouškách jsem si uvědomil, jak je strašně těžké vysvětlit, co to ta českost je, přenést ten pocit české hudby. Je to víceméně emocionální záležitost.“

„Je to zkrátka v srdci a každý, kdo se zde nenarodil, to cítí jinak. Není to samozřejmě jednoznačné označení, že Češi česká kvarteta hrají jinak, ale vždy kromě jiného záleží i na cítění, je v tom zkrátka velká přirozenost,“ doplnil Jarůšek.

Oba muzikanti pak potvrdili, že ocenění v sobě především nese jistou prestiž. „Když někdo zvítězí třeba ve sportu, tak je to podle jasných regulí, ale hudba je nepolapitelná, každý to vnímá jinak, takže jakékoli ocenění je vlastně první hmatatelná a nezpochybnitelná věc, za kterou je každý umělec vděčný,“ uzavřel rozhovor Peter Jarůšek.

V Gramophone Awards dále v kategorii archiv je nominován titul z ediční řady „Russian masters“, který zachycuje jedinečný koncert z Pražského jara 1960. Jde o záznam Beethovenových smyčcových trií v podání tří gigantů mezi ruskými hudebníky – Leonida Kogana, Rudolfa Baršaje a Mstislava Rostropoviče. V kategorii orchestrální hudba získal z nahrávek Supraphonu nominaci Sukův „Asrael“. Jde o poslední nahrávku Sira Charlese Mackerrase s Českou filharmonií. 

Slavnostní udělení cen proběhne ve čtvrtek 6. října 2011 v londýnském hotelu Dorchester. V rámci večera vystoupí i Pavel Haas Quartet.

V loňském roce Supraphon získal Gramophone Award za nahrávku „Symfonických básní Antonína Dvořáka“ s Českou filharmonií řízenou Sirem Charlesem Mackerrasem.