Výstava Kontroverze se zabývá etikou ve fotografii

Praha - Putovní výstava Kontroverze, jež mapuje právní a etickou historii světové fotografie, se po Paříži, Bruselu či Vídni přesouvá také do české metropole. Návštěvníci galerie Rudolfinum se mohou do 13. listopadu setkat se snímky, které vstoupily do dějin. Zobrazují lidské utrpení či nahotu a diváci si díky nim budou moci zodpovědět otázku, kde končí umění a kde by měla veřejnost přihlédnout spíše k etickým hodnotám. Etika hraje hlavní roli také u zinscenovaných 'reportážních' fotografií.

Výstavu do Prahy přináší Muzeu Elysée ze švýcarského Lausanne, které snímky v uplynulé dekádě nashromáždilo. Některé jsou díky médiím dobře známé, jiné méně. Vystavená díla tentokrát nedoprovází komentář kunsthistorika či kurátora, ale jsou interpretovány především z pohledu práva. „Výstavu jsme převzali jako celek, neboť se domníváme, že je důležitým příspěvkem k dějinám média, dějinám fotografie. Nemá za cíl způsobit skandál či šokovat. Naopak. Má ukázat, jak se fotografie ve svých dějinách dotýkala mezních hranic, jak s nimi zápasila a odkud také couvla zpět,“ uvedl expozici ředitel galerie Petr Nedoma.

V hlavních výstavních prostorách Rudolfina je instalována asi sedmdesátka snímků. Jedná se o originály či zvětšené reprodukce, které jsou na místě ke zhlédnutí i v digitálních rámečcích nebo v podobě videoprojekce. Expozice je řazena chronologicky a každý z vystavených snímků zpodobňuje jednu kontroverzi.

  • Kontroverze / dívka a víla
    Kontroverze / dívka a víla zdroj: ČT24
  • Kontroverze / snímek Iriny Ionesco
    Kontroverze / snímek Iriny Ionesco zdroj: ČT24

Jsou zde prezentovány slavné upravené snímky, které si pohrály se skutečností. Například známá fotografie z roku 1920, na které jsou vyfoceny kromě pózujících dívek také víly. Snímek ve své době vzbudil nečekaný ohlas, přičemž to, že jde o podvod (víly byly vystřižené ilustrace z knihy pohádek), jedna z mladých žen přiznala až po více než padesáti letech.

„Snažíme se o to, aby výstava byla co nejneutrálnější. Je na divácích, jaký si udělají názor. Oni sami se stávají soudci. Zároveň by ale měli být vedeni k toleranci,“ okomentoval výstavu jeden z autorů, kunsthistorik a právník Christian Pirker, který upozornil mimo jiné na snímek spisovatele Oscara Wilda od Američana Napoleona Saronyho, který dosáhl toho, že soud fotografii uznal uměleckým dílem, na které se vztahují autorská práva.

Opravdovými kontroverzemi pak jsou zejména snímky z válečných konfliktů, katastrof, fotky zobrazující děti a mladistvé či lidskou nahotu. Na výstavě tak nechybí snímek od Lewise Carrolla, autora slavné Alenky v říši divů, který vyfotografoval mladou dívku ve vyzývavé póze, či fotografie z počátku 90. let, kdy fotograf Paul Watson zachytil, jak po pádu amerického vrtulníku Black Hawk v Somálsku místní zneuctili mrtvé tělo jednoho z vojáků.

Jedním z nejpůsobivějších snímků pak je fotografie Kevina Cartera, který vyfotil vyhladovělé súdánské dítě, jak se plazí k centru potravinové pomoci, z povzdálí pozorované supem. Autor sice za fotografii získal v roce 1994 Pulitzerovu cenu, o dva měsíce později, ale spáchal sebevraždu.

Výstavu Kontroverze doplňuje i doprovodný program, který zájemcům nabídne například filmové projekce, debaty, kontroverzní videoklipy či přednášky. Expozice je veřejnosti přístupná od 8. září do 13. listopadu.