9/11 - Děsivé výkřiky svědků se staly melodií

New York – Útok na newyorské mrakodrapy – 11. září 2001 – jeden z nejznámějších obrazových symbolů naší doby. Jednalo se o tak silný zážitek, že inspiroval i mnoho umělců a podnítil řadu konspiračních teorií. Právě vzrušené hlasy přímých svědků – hasičů, leteckých dispečerů – událostí z 11. září se staly základem hudební skladby Steva Reicha pro smyčcový Kronos Quartet. Lidé jednoduše mluví o svém životě, a tak se melodie jejich hlasu stává melodií skladby. „Psát hudbu o 11. září mi přišlo nemožné… nakonec zní v mojí skladbě řeč svědků, v jejich hlase je slyšet skutečnost, kterou není třeba vysvětlovat,“ dodává ke svému dílu Reich.

„Když jsem slyšel nahrávky těch hlasů, bylo to děsivé. Něco z toho jsem znal už z médií. Došlo mi, že ta zkušenost mnoha lidí z 11. září našla svou cestu do koncertních sálů a na naše vystoupení,“ popisuje své pocity David Harrington, člen Kronos Quartetu. 

Zkratka pro Světové obchodní centrum má v sobě podle skladatele dvojí symboliku: V angličtině může znamenat také Bachův dobře temperovaný klavír, ale dá se číst i jako výstraha: V překladu: Svět budoucnosti. V takovém budeme žít. 

Smyčcový kvartet Kronos Quartet se skladatelem Stevem Reichem
Zdroj: ČT24

 

Hudební publicista Pavel Klusák:

"Když vlastně nedávno dělal rozhovory s těmi, jejichž hlasy znějí ve skladbě, tak se všech ptal na jednu stejnou otázku: Mohlo by se to stát znova?
A velmi často dostal stejnou odpověď. Nejde o to, zda by se to mohlo stát, otázka je jenom kdy."



Nejen hudba, ale i film

Svět po jedenáctém září skutečně připomínal naplnění temného proroctví. Samotný kolaps newyorských dvojčat přitom oproti vžité představě nebyl pro renomované filmové tvůrce vyhledávané téma. Jedna z mála výjimek byl film Olivera Stonea, který je příběhem hasičů zasahujících v troskách newyorských dvojčat. Proč spadly, to ale režisér ve filmu vůbec neřeší. Vyšetřování ukázalo na al-Káidu a Bin Ládina.

Nicolas Cage ve filmu Olivera Stonea
Zdroj: Bontonfilm

Méně oficiální verze příčiny katastrofy shrnuli po svém i tvůrci populárního kresleného seriálu. 

"Byl to ten nepromyšlenější a nejlíp provedený plán v historii.
Fakt?
Proč?
Z nejstaršího důvodu na světě, pro peníze. Teror naplní americké ovce děsem, budou mávat vlajkami. A my konečně obsadíme Irák a z té ropy zbohatneme víc než dřív." 

A nelze vynechat ani pohled z filmu Farnheit 9/11:

„Jakmile začne téct ropa, bude to znamenat spoustu peněz. Je to druhá největší zásobárna ropy na světě.“



Konspirační teorie nabíraly na popularitě úměrně tomu, jak klesala obliba tehdejšího prezidenta Bushe. Americký film Zeitgeist hledá své diváky hlavně na internetu, kde má dva miliony zhlédnutí. 

Z filmu Zeitgeist: „Důkazy byly jasně naplánované. Cestovní pas jednoho z únosců letadla byl údajně nalezen v sutinách. Dostal se z ohnivé koule, opustil vnitřek letadla a spadl na zem neporušený. Nakonec se ukázalo, že jeho majitel žije!“  

Lépe nebo hůře maskovaný antisemitismus je součástí konspiračních teorií snad už z tradice. Kvůli nejasným místům oficiální verze dramatu 11. září a také následujícímu dění zůstává prostor pro spekulace, aniž by jejich tvůrci museli nutně být zastánci teorie velkého spiknutí. A tak ani 11. září 2001 jako každý symbol nepřestane mít své vykladače. Nebo se podobně jako skladatel Steve Reich budou ptát, jakou nám zřícené věže věští budoucnost.