Fiharmonie Brno potěší japonské uši hlavně Čajkovským

Brno - Filharmonie Brno dnes odcestovala na turné do Japonska, jedno z nejdelších ve své půlstoleté historii. V zemi vycházejícího slunce stráví 34 dní a odehraje 21 koncertů v 17 městech. Programy všech koncertů jsou složeny výhradně ze skladeb autorů 19. století, českou hudbu reprezentují díla Antonína Dvořáka a Bedřicha Smetany.

Od Smetany si japonské publikum poslechne symfonickou báseň Z českých luhů a hájů, od Dvořáka jeho nejznámější symfonii - Novosvětskou. Základ koncertů ale tvoří díla Petra Iljiče Čajkovského. Zazní jeho Pátá a Šestá symfonie, Houslový koncert a Klavírní koncert č. 1 b moll. „Sólových partů se ujmou ruský klavírista Vitalij Pisarenko a nizozemská houslistka Frederieke Saeijsová,“ uvedla manažerka orchestru pro zahraničí Blanka Šaffková.

Brněnští filharmonici zavítají do řady prestižních síní v japonských velkoměstech. Vystoupí například v Tokyo Opera City v hlavním městě, Symphony Hall v Ósace a Minato Mirai v Jokohamě.

Stinnou stránkou dlouhého zájezdu jsou časté přesuny. „Dohromady filharmonie urazí téměř 4500 kilometrů autobusem a jednou využije i proslulého rychlovlaku Šinkansen, bydlet bude v devíti různých hotelech,“ popsala Šaffková. Turné přitom mohlo být ještě delší, organizátoři ale část koncertů zrušili. Některé koncertní síně totiž zcela zničilo letošní zemětřesení nebo následná vlna tsunami.

Aleksandar Marković
Zdroj: Filharmonie Brno
Autor: Anna Pecková

Filharmonie Brno se tentokrát představí se svým šéfdirigentem Aleksandrem Markovičem, který absolvuje první polovinu turné. Pak ho vystřídá Leoš Svárovský, bývalý šéfdirigent a dlouholetý spolupracovník orchestru. Část filharmoniků zůstala v Brně, díky nim tak neustane ani koncertní činnost v domovském městě. Chystají se první koncerty klasického abonmá se sólistou sezony Vadimem Gluzmanem, pro děti je připraveno několik výchovných koncertů.

Poslední japonské turné filharmonie v roce 2009 zahrnovalo 18 koncertů, které navštívilo celkem 21 tisíc lidí. Hudebníci si tehdy pochvalovali především sály s dokonalou akustikou, při níž vynikla dynamika i barva zvuku orchestru.