Recenze: Nebojte se tmy

Strašidelné domy mají svá temná tajemství, s nimiž si není radno zahrávat. Nejjistější je se jim vyhnout, včas zdrhnout, když už jste do nějakého vlezli, nebo mít po ruce alespoň baterku, když ze tmy uslyšíte vlezlé lákání a blížící se šelest tisíců tlapek, s nimiž přichází smrt. Tak jako v tomhle viktoriánském domě na Rhode Islandu, kam právě přijíždí malá Sally. Hluboko v podzemí začenichali svraštělí CGI krysáci kořist a vydali se na lov…

Strašidelný dům (Haunted House) je jedna z nejprovařenějších hororových dekorací, jejíž zdi jsou nasáklé krví, sténáním prokletých a děsuplnými (zpravidla taktéž posledními) výkřiky těch, kteří se právě střetli s obludnou hrůzou. Po jejich chodbách se poflakují neklidné duše mučených a zavražděných, hledající někoho, na kom by si dodatečně zchladili žáhu, po cimbuří rajzují bledá zjevení, s nimiž si přátelsky nepokecáte, a v zatuchlém sklepení nemrtví vylézají z rakví, aby se někde rychle nalokali čerstvé krve. To všechno tady už bylo.

A dosazovat do obehrané kulisy doblba stále stejné hrozby je sice žánrově čisté, ale myšlenkově chudé, kreativně plonkové, ale hlavně divácky nezáživné. Producent a scenárista tohoto opusu Guillermo del Toro není žádný začátečník a bylo mu jasné, že by měl do profláklého interiéru strašidelného domu nastražit něco nového. Něco, co tu ještě nebylo!

Co třeba takové zvrhlé mutanty zoubkových víl (tzv. Zuběnek), které nemají rády světlo a za vypadlý zoubek dávají dětem pod polštář dárek (nebo alespoň pár doláčů). Přiznejme si, že jsou to trochu úchylné víly, které dělají divný byznys - a navíc o jedné, která se moc nevyvedla, byl natočen blbý, leč bytelně krvavý horor Darkness Falls. Dohady o tom, co dělají s dětskými zoubky, oscilují mezi tím, že je potřebují pro nové děti, stavějí z nich zámek nebo dělají perly, ale rozhodně je nežerou jako blackwoodská smečka. Del Toro po téhle cestě odvážně (či z nedostatku lepšího nápadu) vykročil a miniaturní skřeti, rojící se v podzemí temné rezidence Blackwood Mansion a vypadající jako cosi mezi krysou, surikatou (nechť Lví král odpustí) a prašivou veverkou byli na světě.

Za standardních okolností bych vám rozhodně neprozrazoval klíčovou hrůzu Blackwoodu, která útočí ze tmy, neboť čím déle by v ní vytrvala, tím více by vás napínala a děsila (což jsou pocity, kvůli kterým jste si koupili lístek na horor). Že činím pravý opak, je způsobeno dvěma  okolnostmi. Za prvé vám hlavní slizouny tvůrci v zásadě nepochopitelně odhalí hned v úvodní „historické“ sekvenci, která patří k nejlepším pasážím snímku a v prologu tak nepředloženě slibuje víc, nežli pak film dále nabízí. Za druhé digitální miniskřeti, když jich není totální přesila nebo když nedělají své agresivní držky ve velkém detailu do kamery, nevzbuzují zvláštní hrůzu a děs (o něco víc snad jen v koupelnové scéně) a před světlem baterky pištivě zdrhají do temných, větracích průduchů, kde číhají na svoji další šanci.

• Katie Holmesová zdroj: H.C.E
  • Guy Pearce zdroj: H.C.E

Scénář k téhle hororové pohádce napsal Guillermo del Toro (spolu s Matthewem Robinsonem) na základě stejnojmenného televizního filmu z roku 1973. Vznikl tak vlažný hororový remake, jehož ústřední figurou je malá zvídavá Sally, o kterou si nedávno rozvedení rodiče střihli, takže teď bude žít s tátou architektem a jeho novou kamarádkou Kim v rozlehlém starobylém sídle, které rekonstruují do původní podoby.

Ponechme stranou za skřetí chlupy přitažený fakt, jak je možné, že navzdory totální rekonstrukci baráku tajuplné sklepení s ateliérem původního majitele Blackwooda (jenž v něm zemřel strašnou smrtí, jak uvidíte ve výžiném foršpanu) objevila až šmejdilka Sally. A nepřemýšlejme ani o tom, jak je možné, že tihle lstiví sklepní hajzlíci, kteří dokáží vypínat elektrický proud a rafinovaně útočit na lidi, nedokázali zvládnout čtyři šrouby krbové mřížky, která je doposud držela v podzemním zajetí. Takhle to už v triviálních hororových příbězích chodí. Sally prostě přišla, šrouby povolila a osvobodila hladové Zlo, které se rozlezlo po celém domě a začalo útočit.

Jeden život musí být vzat, aby mohlo žít dál, a nějaký ten mléčný dětský zoubek je k tomu jen pamlsek navíc. Takhle jsou rozdány karty, kde je horor hodně cinknutý strašidelnou pohádkou (nebo je to spíš naopak?), která dospělé milovníky žánru po chvíli může začít nudit a dětské diváky by dokázala zaujmout, kdyby přepnula na vyšší rychlost a něco ubrala ze stopáže, jež vzbuzuje dojem, že je film ještě delší, nežli ve skutečnosti je.

Jestliže tenhle krotký a snadno předpověditelný hororový remake na něco sází a je-li možno del Torovi k něčemu gratulovat, pak je to posunutí klíčového partu osvoboditelky podzemních predátorů z figury dospělé ženy do postavy zranitelného a důvěřivého dítěte a obsazení úžasné Bailee Madisonové do téhle zásadní role. Její Sally by si s touhle havětí zpočátku docela ráda hrála, ale když záhy pozná, co jsou zač, má velký problém přesvědčit své skeptické okolí, že by měli všichni vysmahnout, dokud je čas.

• Guy Pearce a Bailee Madisonová zdroj: H.C.E
  • Bailee Madisonová zdroj: H.C.E

Standardní hororová kompozice (všichni přešlapují na místě tak dlouho, až už je pozdě a budou si to muset rozdat s podzemní verbeží tělo na tělo) nepřináší nic nového, ani třeskutě dramatického či vymazleně hnusného. Všechno je tak nějak podobné tomu, jak už to v hororech chodí, a i když se většina z vás s originální předlohou minula, můžete mít pocit, že jste něco přibližně takového už někdy viděli. Svůj podíl na tom má téměř stejným dílem předvídtelný scénář, debutující režisér Troy Nixey (který jako komiksový kreslíř umí lépe atmosféry nežli vyprávění příběhů), herci, kteří (s výjimkou Bailee) jakoby chvátali, aby to už měli za sebou (což jim chvílemi i potměšile přejete) a až příliš digitální sklepní „homunkulové“, kteří působí spíše otravně nežli děsuplně.

Tenhle snímek je prostě určený hlavně těm, kteří mají rádi spíše jen mírné lekačky a patinu strašidelných domů. Řekl bych ale, že ani oni se po tomhle filmu nebudou bát tmy více než předtím.

DON'T BE AFRAID OF THE DARK. USA 2011, 99 min., české titulky, od 15 let, 2D. Režie: Troy Nixey. Scénář: Guillermo del Toro, Matthew Robbins. Kamera: Olivek Stapleton. Hudba: Marco Beltrami, Buck Sanders. Hrají: Bailee Madisonová (Sally), Katie Holmesová (Kim), Guy Pearce (Alex), Jack Thompson (Harris), Garry McDonald (Blackwood). V kinech od 15. září.