Rodina je pro Roberta Sedláčka základ státu

Praha – Režisér Robert Sedláček se po karnevalové sérii komediálních filmů Muži v říji a Největší z Čechů vrací k intimnějšímu tématu a zkoumá, jak se změní jeden obyčejný učitel, když přijme roli bílého koně a pro dobro rodiny bere ukradené peníze. V hlavních rolích nového snímku Rodina je základ státu, jenž vznikl v koprodukci České televize, se objeví Igor Chmela a Eva Vrbková.

Příběh pojednává o rodině vysoce postaveného bankovního úředníka, který se kvůli finančním machinacím stává středem zájmu policejních vyšetřovatelů. Rozhodne se utéct se svou ženou a dvěma malými dětmi na jižní Moravu. Tam se příběh mění nejen v roadmovie, ale i v drama, které prověří rodinné vztahy. „Byznys je ruleta a tohle nevyšlo,“ tvrdí své manželce. Kromě již zmíněných hlavních protagonistů byli do dalších rolí obsazeni například Simona Babčáková, Jiří Vyorálek, Jan Budař a Marek Taclík.

Rodina je pro režiséra Roberta Sedláčka něco jako přístav poslední záchrany. Je to jediné místo, kde se opravdu poznáváme a kam utíkáme, když najednou před zrcadlem nevíme, čí jsme. „Je to banální, maloměšťácká rodina, která řeší své sobectví, peníze a nesplněné sny, akorát uprostřed ekonomické krize,“ přibližuje snímek Sedláček.

Režisér chtěl podle svých slov natočit satiru na české maloměšťáctví a „rodinnou pohodu“, ale přimotala se mu do psaní globální finanční krize a debaty o odpovědnosti manažerů za stav světa. Vytvořil tak mnohovrstevnatý příběh o chaosu uvnitř rodiny. Ocitla se ve světě, v němž je normální chtít úspěch pro každého, a to i na úkor společnosti. „Důležitým tématem, jemuž se film věnuje, je otázka vlastní odpovědnosti,“ uvedl.

Hlavní „hrdina“ nemusí vypadat jako Krejčíř…

Podle něj je snímek zaměřen i na neodpovědnost ve veřejném životě. Je inspirován žhavou současností, případy typu Pitra, Koženého či Krejčíře. „Neviděl jsem manažera či politika, který by přiznal, že to podělal. Pokaždé za to nikdo nemůže,“ myslí si Sedláček. „Hlavní hrdina nemusí pokaždé vypadat jako Krejčíř, ale zkrátka krade. Většinu filmu pak bojuje s tím, jak to rodině vysvětlí. Za omluvu považuje, že to všechno dělal pro rodinu,“ podotkl Igor Chmela.

Režisér se při psaní scénáře nechal inspirovat obecným klimatem ve společnosti. I z tohoto snímku je zřejmé, že původní profesí je dokumentarista. Na tématu „tunelování bank“ ukazuje, že lidé si už zvykli na to, že zpronevěra veřejných peněz je vlastně normální, že krádež a korupce jsou přirozenou součástí podnikání a moci. „Chápu, že z luxusně zařízeného a dobře rozjetého rychlíku se nechce vyskakovat, obzvláště když člověk netuší, že trať brzo končí v pekle. Ale ve chvíli, kdy zjistíte, že se tam řítíte, je už asi pozdě litovat, že jste si nekoupili lístky do pantografu,“ dodal Chmela ke své roli.

Sedláčkův v pořadí již čtvrtý celovečerní film Rodina je základ státu se pokouší prorazit povrch televizního obrazu a dotknout se světa ve chvíli, kdy se rozrůstá krize. Slavnostní premiéru měl film dnes v Lucerně, v kinech se objeví od 13. října v pěti kopiích. Snímek se natáčel v Pyšelích na Benešovsku, v Černošicích a na jižní Moravě. Spoluautorkou filmové hudby je Lenka Dusilová, která složila a nazpívala ústřední píseň nazvanou Smiluje.

V současné době chystá Sedláček pro Českou televizi komorní dramata z klíčových okamžiků českých dějin a s Bolkem Polívkou pracuje na scénáři druhého dílu komedie Věry Chytilové Dědictví aneb Kurvahošigutntág. Má jít o pokračování osudů bodrého venkovana Bohuše, který zbohatl díky nečekanému dědictví - děj se ovšem posune o 20 let dál. Na Letní filmové škole v Uherském Hradišti také Sedláček představil snímek Sráči s Jiřím Bartoškou a Jaroslavem Pleslem v rolích zkorumpovaných policistů, který se na televizní obrazovce objeví v příštím roce.