Sextet nenaplněné lásky Na Větrné hůrce

Režisér Pavel Ondruch zrežíroval známý román Emily Brontëové Na Větrné hůrce jako romantický horor a premiéroval ho 11. října v pražském Divadle Na Prádle. Nutno říci, že se mu podařilo udržet diváky v napětí a emoci po celou inscenaci. „Cit? To je, jako když se prořezává zub - čím víc bolí, tím víc na něj koušu,“ tvrdí Heathcliff, jeden z hlavních protagonistů osudové nerealizované lásky. Jeho herecký představitel drží otěže svých citů zprvu pevně, aby se pak postupně proměnil v sadistického cynika, zraněného sžíravou touhou po ženě, která se provdala za vlídného bohatého muže přesto, že milovala povahou komplikovaného Heathcliffa.

Román Na Větrné hůrce vyšel v roce 1848 a ve své době se nedočkal zvláštní pozornosti. Expresivitou nezapadal do literárních poměrů viktoriánské Anglie a autorka se bohužel nedožila úspěchu díla, který se dostavil až později. "Číst Větrnou hůrku a nemyslet u toho na její herecké a scénické zpodobení je snad úplně vyloučené. Přestože vyprávěné situace jsou pro dramatizaci velice nosné, problém nastává ve chvíli, kdy nacházíme strukturu a koncipujeme celek. Nezbytná selekce tak už sama o sobě definuje naši autorskou adaptaci," říká režisér Ondruch.

Hra opravdu není nadbytečně dlouhá, ani po obsahové redukci nepozbývá logiky a rovnoměrně rozděluje pozornost všem šesti aktérům. Tragiku příběhu fatálního vztahu nesou postavy nerozlučných přátel z dětství Kateřiny (energická Anežka Rusevová) a Heathcliffa (autoritativní Lukáš Král), stejně tak je prostor věnován silnému sourozeneckému poutu Isabely (dojemně submisivní Marta Sovová) a Edgara (noblesně jemný Ondřej Novák). Vztahovou kompozici doplňují pořádkumilovná komorná Nelly (skvělá Hana Marie Maroušková, čerstvá absolventka DAMU) a bohémský Hindley (ležérní, leč skrytý cholerik Petr Besta). Spontaneita vztahu k přírodě, k magickému temnému místu Větrné hůrky, bojuje s uhlazeným životem v blahobytu.

Na větrné hůrce
Na větrné hůrce

Svižný sled jakoby filmových scén je hlavní formou ztvárnění tématu, jedenkráte nenudí, dynamicky posouvá epizody. Dramatický výraz scénické hudby talentovaného komponisty Pavla Trojana jr. se místy střídá s romantičtějším podkladem. Nejen hudební pasáže lemuje vynikající „barokní světlo“ Tomáše Lohina, který se světelnou atmosférou doslova kouzlí. Tajuplné vřesoviště vyvstává v modrozelené, kostýmy Zuzany Mazáčové vyniknou v dekadentní žluté, řada situací proběhne na hranici světla a stínu. Výtvarnou i hereckou stylizací nová hra připomene éru režijního mága Petra Lébla, respektive se zde můžete cítit vtaženi do podobně bizarního a působivého emočního světa.

Rytmice kratších obrazů dává vyniknout jednoduchost scény. Jeviště je potaženo světlešedou netkanou textilií, spojuje podlahu s horizontem a dodává prostředí hloubku. Scénografka a kostymérka Zuzana Mazáčová uplatnila několika kusů drobnějšího nábytku, z nichž některé solitéry natřela nabílo, a ty slouží jako dekorace panského přijímacího pokoje.

  • Na větrné hůrce
    Na větrné hůrce autor: Tomáš Lohin, zdroj: Divadlo Na Prádle
  • Na větrné hůrce
    Na větrné hůrce autor: Tomáš Lohin, zdroj: Divadlo Na Prádle

„Každý máme občas představu, že nás život přerůstá,“ zmiňuje Kateřina a nemůže se vzpamatovat ze setkání se svou láskou po letech právě v tomto domácím salonu, kde je čaj uchystán vždy na pátou a kde si o dobrodružství nočních toulek lesem může nechat jen zdát. Dříve divoká a nespoutaná Kateřina se po svatbě stává elegantní paní domu. Uvnitř však bojuje sama se sebou. K výtvarnému konceptu patří i zdařilá grafická práce Davida E. Cíglera na programu ke hře, který je vizuálně i obsahově perfektně vybaven.

Nový Heathcliff je zkušený z ciziny, vypadá jinak i jinak působí. Zalíbí se švagrové Kateřiny Isabele a využije jejího citu pro svou frustraci. Hrátky a manipulace, co poté nastávají, nejsou nepodobné úspěšnému francouzskému románu Nebezpečné známosti. „Jestli si myslíš, že budu trpět a nebudu se mstít…,“ vyhrožuje Heathcliff a Kateřina se stahuje do samoty své ložnice, propuká hysterie, blouzní. „Kdybych se tak mohla vrátit do dětství, divočit…“ Ani Isabele se nesplní sen o šťastném manželství, týrána Heathcliffem se stává obětí domácího násilí. I přes všechnu poznanou bolest cítí, že se její muž chová nenávistně a hrubě proto, že je velmi nešťastný. Všechno, co jsme kdy udělali proti vůli srdce, totiž hluboce poznamená naši celistvost.

Na větrné hůrce
Na větrné hůrce

První reprízy kusu Na Větrné hůrce (podle románové předlohy Emily Brontëové v překladu Květy Maryskové) proběhnou v Divadle Na Prádle 31. 10. v 10:00, 2. 11. v 10:00 a 19:00 a 28. 11. v 19:00.