Pod sluncem tma není jen o Africe, ale i o nás

Jihlava – „Pro mě to není film primárně o Africe, o nějaké africké duši, ale spíše o charakteru a podobě rozvojové pomoci. Ukazuje se, v čem se kultury střetávají, prolínají a míjejí,“ říká dokumentarista Martin Mareček o snímku Pod sluncem tma, který se stal vítězem soutěže českých dokumentů na 15. ročníku jihlavského festivalu.

Pod sluncem tma je první český film pořízený fotoaparátem. „Důvod byl primárně ekonomický, protože technologie fotoaparátu umožňuje Full HD rozlišení, tzn. rozlišení, jako mají kamery, které bychom tam těžko dostávali. Umožňuje i filmové snímání a kameraman musel víc přemýšlet, co v záběru je. Dalším důvodem byla intimita, člověk daleko víc splyne s prostředím,“ vysvětlil způsob natáčení Mareček.

Dokument vychází z příběhu dvou českých expertů na rozvojovou spolupráci, kteří se naposledy vracejí do odlehlé zambijské osady Masuku, kde před několika lety elektrifikovali areál školy a nemocnice. „Oba dva protagonisty znám několik let, sledoval jsem i projekt elektrifikace osady a říkal jsem si, že je to dobrá případová studie rozvojové pomoci a vůbec i téma energie, obnovitelných zdrojů. A když jsem loni zjistil, že se tam chystají úplně naposledy, tak jsem neváhal a vydal se s nimi,“ prozradil Mareček, jak se k tématu svého posledního dokumentu dostal.

Tématům ekologie a životního prostředí se jako filmař věnuje dlouhodoběji. Zaměřil se na něj například ve filmu Zdroj o ropných vrtech v ázerbájdžánském Baku nebo v dokumentu Auto*Mat, pojmenovaném podle stejnojmenné iniciativy pro lepší život ve městě. Snímek označili diváci na loňském ročníku jihlavského festivalu za dokument desetiletí. Letos si režisér z Jihlavy odnesl hned tři ocenění (moderátoři slavnostního zakončení Jiří Havelka a Ondřej Cihlář z divadla Vosto5 jej proto označili za „žokeje Váňu českého dokumentu“): hlavní cenu v soutěžní sekci Česká radost, Cenu diváků a Cenu Silver Eye.

„První interpretace filmu může být, že do Afriky přijedou dva Evropané a mentorují, nadávají a poučují. Chtěl jsem tím filmem ale především říct, že struktura, do které my tam vstupujeme, má často jiné zákonitosti, jiné potřeby a ti lidé nejsou a priori nespokojení,“ dodává k dokumentu Mareček. Doufá, že snímek vypovídá i o evropském myšlení v souvislosti s rozvojovou pomocí, která je spojena se zaváděním technologií – jako právě v Masuku –, na něž se místní mnohdy obtížně adaptují.

Nefestivaloví diváci mají snímek Pod sluncem tma možnost vidět od 3. listopadu, kdy vstupuje do kin „v balíčku“ s dalšími čtyřmi dokumenty, jež měly v Jihlavě premiéru. V rámci projektu Česká radost v českých kinech mohou zajít také na snímky snímky Em a on Vladimíra Michálka o písničkáři Xavieru Baumaxovi, Rock života Jana Gogoly o frontmanovi kapely Katapult Oldovi Říhovi, časosběrný dokument o třech lidech opouštějících vězení Venku režisérky Veroniky Sobkové a Závod ke dnu Víta Janečka o otázkách práce a nezaměstnanosti.