Dva póly španělského komiksu

Praha – Dva póly komiksové literatury ze španělsky mluvících zemí nově představuje výstava v pražském Institutu Cervantes. Tématem je stáří vytěsněné na kraj pozornosti dnešní společnosti a také absurdní černý humor. Výstava prezentuje dva komiksové autory, kterými jsou Paco Roca a Darío Adanti.

Grafický román Vrásky úspěšného španělského kreslíře přibližuje muže, kterému se z paměti vytrácejí vzpomínky. Tématem je Alzheimerova nemoc, kterou trpí stále víc seniorů. „Myslel jsem, že to bude naprosto antikomerční záležitost, že to nebude nikoho zajímat. Stáří je v dnešní společnosti neviditelné. Z té knížky se stal bestseller, máme hotový film. Valilo se to jak sněhová koule,“ popisuje Paco Roca. Druhým tématem výstavy je střídmá černobílá kresba na téma knih Franze Kafky. „Kafka v nás vyvolává hrůzu tím, jak chladně popisuje naprosto děsivé věcí. Stačilo kreslit tak, jak on vypráví,“ podotýká.

Opačný, humornější pól komiksu představují absurdity Argentince Daria Adantiho. „Jsem velký fanoušek třicátých let, komiksů, jako je ten o Pepkovi námořníkovi. Ale neumím tak dobře kreslit a z toho omezení jsem si vytvořil vlastní styl,“ doplňuje skromně Adanti.

Jeho karikatury vycházejí v novinách, latinskoamerická MTV si u něj objednala několik videoklipů. Vše ve stylu bláznivého humoru, jehož původ leží v pracovně psychologa. „Argentinci jsou posedlí psychoanalýzou. Je to náš folkor, rodiče posílají k analytikům i děti. Já jsem musel chodit taky a byla to tak děsná nuda, že bych raději chodil třeba na katechismus. Často jsem k psychologovi nešel a za ty peníze jsem si kupoval desky,“ vypráví své zážitky.

Setkání dvou podob komiksu, na jedné straně absurdní legrace a na druhé straně stáří a nemoci, je v Cervantesově institutu k vidění do 7. ledna.

Paco Roca (Valencia, 1969) je komiksový kreslíř a ilustrátor. Komiks začal vydávat ve španělském časopise El Víbora. Jeho grafický román Arrugas (Vrásky), který zpracovává téma Alzeimerovy choroby, stáří a samoty, dostal kromě jiných ocenění i cenu za nejlepší album a nejlepší scénář na komiksovém festivalu v Barceloně, Španělskou státní cenu za komiks a ceny za nejlepší album na festivalech v Lucce a Římě. Paco Roca spolupracoval na filmové adaptaci Vrásek jako scénárista a návrhář postav.

Darío Adanti (Buenos Aires, 1971) začal publikovat v argentinských časopisech El Porteño a Humor a v denících Página 12 a Clarín. Přestěhoval se do New Yorku a začal spolupracovat s New York Times a PC Magazine. Později, v roce 1995, se usadil ve Španělsku, kde vydal komiksové například knihy La Ballena Tatuada (Tetovaná velryba) nebo La Cosa Pringosa (Lepkavá věc). Ačkoli sám trvá na tom, že jeho styl a humor se zakládají na absurditě, bývá označován jako zástupce groteskního humoru anebo stinné části lidové kultury. Jeho díla se objevují v satirickém časopise El Jueves. Kromě práce na komiksu je tvůrcem animací pro televizní kanál MTV Latin a autorem několika krátkometrážních animovaných filmů.