Evropské filmové ceny mají rády Melancholii

Sevilla - Největším favoritem udílení cen 24. ročníku soutěže Evropských filmových cen (The 24th European Film Awards) je snímek Melancholia dánského režiséra Larse von Triera. Získal
hned osm nominací mimo jiné v kategoriích nejlepší film, nejlepší režie, nejlepší scénář nebo nejlepší herečky. Do užšího výběru pro slavnostní finále, které se uskuteční třetího prosince v Berlíně, se nedostaly české snímky Lidice režiséra Petra Nikolaeva a Přežít svůj život režiséra Jana Švankmajera.

Do hlavní kategorie nejlepší film spolu s Melancholií probojovaly snímky Kluk na kole belgických režisérských bratrů Dardennů, francouzská komedie The Artist režiséra Michela Hazanaviciuse nebo komediální drama Le Havre finského režiséra Akiho Kaurismäkiho. 

Celkem rada EFA vybrala do soutěže, která je evropskou obdobou Oscarů, 45 filmů ze 32 zemí. Následně pak několik týdnů vybíralo 2500 členů Evropské filmové akademie nominace pro jednotlivé kategorie. 

Den „D“ nastane 3. prosince

Vítězové 24. ročníku Evropských filmových cen budou vyhlášeni 3. prosince v Berlíně. Slavnostní ceremonii budou moci zájemci zhlédnou díky online přenosu na internetových stránkách Evropských filmových cen.

Melancholia dánského režiséra Larse von Triera vypráví uhrančivý příběh dvou sester, z nichž ta mladší se zrovna vdává a stává čerstvou matkou. Svatební veselí se odehrává na starobylém venkovském sídle a všeobecnou sváteční náladu zakalí náhlá hrozba v podobě rudé planety, která vystoupila zpoza Slunce a s níž hrozí Zemi bezprostřední srážka. Režisér Trier je pověstný precizně gradovanou atmosférou s neočekávanými zápletkami i zvraty, které ústí do ještě neočekávanějšího konce. Pověstný je i náročným vedením herců – zejména pak hereček, z nichž se právě v Melancholii v hlavních rolích představí plavovlasá kráska Kirsten Dunstová, známá například z velkofilmu Spider-Man či historického snímku Marie Antoinetta, a démonická Charlotte Gainsbourgová, která omráčila diváky i kritiky svým suverénním herectvím v Trierově předchozím a značně šokujícím mysteriu Antikrist.